Baskettalentet Zion Williamsons Nike-sko flækkede 36 sekunder efter kampstart

Zion Williamsons fra Duke måtte forlade banen 36 sekunder efter kampstart, da hans Nike sko pludselig flækkede. Blandt publikum var blandt andet Barack Obama og Spike Lee.

Det skulle have været en kamp, man sent ville glemme. Blandt publikum var den forhenværende amerikanske præsident, Barack Obama, den legendariske filminstruktør Spike Lee og den tidligere professionelle baseball stjerne Ken Griffey Jr., der i 1997 blev udnævnt til Major Leagues MVP. 

Kampen mellem Duke og North Carolina tog en uventet drejning allerede 36 sekunder efter kampstart, da Zion Williamson, der kaldes en af USA's største college basketball talenter, kom til skade. I et forsøg på at afdrible sin modstander drejede han om på foden i et skarpt sving, og pludselig lå han på gulvet, mens hans fod var gået igennem sålen på hans Nike PG 2.5. 

 

Kort tid efter lå han og tog sig benet i smerter, inden han blev nødt til at halte ud af banen og otilbage i omklædningsrummet. Han vendte ikke tilbage til kampen.

Episoden har bragt et hav af uønsket opmærksomhed til Nike, der i en pressemeddelelse kaldte det et uheld uden fortilfælde. 

"Vores produkters kvalitet og ydeevne er yderst vigtig. Selvom dette er et isoleret tilfælde, arbejder vi på at identificere årsagen til problemet," forklarede de. 

Taget i betragtning, at dette angiveligt er uden fortilfælde, kunne de nok ikke have fået et værre publikum til at observere det. Barack Obama gik direkte til twitter, hvor han til sine 105 millioner følgere ønskede Zion Williamson god bedring, hvilket gav situationen endnu mere opmærksomhed.

Også LeBron James skrev om uheldet, hvor han i modsætning til Barack Obama direkte sagde, at Zion Williamson var gået gennem sin skosål. 

Nikes aktiekurs faldt med ét procent efter Zion Williamsons fald, og skogiganten har helt forståeligt røde kinder. De supplerer nemlig udstyr til ikke kun hele Dukes hold, men 85 professionelle NBA spillere - både mænd og kvinder - og brugte i 2018 11,5 milliarder dollar, svarende til omkring 75 milliarder kroner, på marketing og sponsoraftaler med atleter.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sportstøj og Nike