Slip af med din højdeskræk

Slip af med din højdeskræk

Skal du ud at flyve, en tur i Det Gyldne Tårn i Tivoli, springe fra 10-meter-vippen eller lappe dit tag? Højder kan tage pusten fra de fleste. Men hvad er vi bange for? Vi er alle født med en vis angst for højder, men hvis den udvikler sig til en decideret fobi, kan det være nødvendigt at gøre noget ved problemet. For at komme din højdeskræk til livs kan du overveje følgende:





Vejrtrækningsøvelser


Lær at berolige dig selv ved at trække vejret dybt. Når du kan kontrollere vejrtrækningen i forbindelse med angstanfald – fx når du står på en stige eller et andet højt sted – kan du få ubehaget ved angsten til at forsvinde. Det gælder bl.a. symptomer som svimmelhed og hjertebanken.







Distrahér dig selv


Udtænk måder at distrahere dig selv på, når du er i situationer, hvor du føler højdeskræk. Fx kan du forsøge med at lægge store tal sammen. Måske kan du distrahere dig selv ved at lytte til medbragt musik.







Virtuel terapi


Hvis du virkelig lider af en alvorlig grad af højdeskræk, kan du forsøge med virtuel terapi. Ved hjælp af computerteknik bliver du udsat for en virkelighedstro situation, fx at stå på kanten af en kløft. Dette er noget af det mest avancerede, man bruger inden for behandling af fobier.
 





Gradvis terapi


En anden mulighed er at lade en behandler udsætte dig for varierende grader af ubehag, startende med små udfordringer (som at stå på en afsats få meter over jorden) for derefter at ende med at stå oppe på en høj bygning. Efter et vist antal behandlinger er der gode chancer for, at du kan håndtere din højdeskræk. Eksperter hævder, at man skal fortsætte med at udfordre sig selv, efter at man ophører med at få behandlingerne.




’Flooding’


Hvis du vil have en hurtig ’her og nu’-effekt, kan du overveje ’flooding’. Det går ud på at blive udsat for en meget brutal og direkte konfrontation med din angst – i en enkelt behandling. For nogle mennesker kan denne terapiform være en temmelig barsk oplevelse. Vær sikker på at vælge en behandler, som har tjek på proceduren.
 







Medicinsk behandling


Man kan få medicin, som virker beroligende i forbindelse med angstfremkaldende situationer. Fx har stoffet D-cycloserin vist sig at være effektivt, når det anvendes i kombination med terapi.






LÆS OGSÅ Gør et spark i skridtet mere ondt end en fødsel?

LÆS OGSÅ Kunsten at score to kvinder samtidig

FACEBOOK Bliv ven med Euroman

Se, hvad vi ellers skriver om: Vitalitet