Den populære app Snapchat er alvorligt truet af Instagram. Siden august, hvor det Facebook-ejede selskab lancerede funktionen ’Stories’, der næsten er en direkte kopi af Snapchats identiske koncept, har det nået 150 millioner daglige brugere – det samme antal som Snapchat har nået på fem år. Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Quartz.

Den største trussel for Snapchats forretningsmodel er, at Facebook og Instagram kan kopiere deres funktioner nærmest fra den ene dag til den anden og lancere dem til de mange hundrede millioner af brugere, der i forvejen bruger verdens to største sociale medier.

Oprindeligt forsøgte Facebook og Mark Zuckerberg at købe Snapchat for tre mia. dollars i 2013, men efter social media-giganten blev afvist af Snapchats direktør Evan Spiegel, har den sat sig for at udvikle sine egne alternativer til fotodelingstjenesten.

Og noget tyder på, at det er lykkedes dem at erobre markedet – og din tid. Evan Spiegel og co. kan dog trøste sig med, at selv om folk bruger mere tid på Facebook og Instagram, så vender de oftere tilbage til Snapchat flere gange om dagen, hvilket er brugbart for annoncører, der dermed kan nå ud til brugerne adskillige gange i løbet af en dag.

LÆS OGSÅ: Er dit job i fare? Her vil robotterne snart overtage

LÆS OGSÅ: Virtual reality: Adidas tager internetshopping til det næste niveau med en interaktiv butik

LÆS OGSÅ: Ventetiden er reddet: Her er et interaktivt kort med wifi-koder til alverdens lufthavne