USA er et af Mikkellers allervigtigste markeder.

For to år siden åbnede firmaet et bryggeri i San Diego, der går under kælenavnet Craft Beer Capital på grund af koncentrationen af bryggerier i byen.

Og i søndags kunne det danske specialbryggeri så fejre åbningen af sit andet bryggeri på amerikansk jord. Det ligger i New York-bydelen Queens, nærmere bestemt på Citi Field, hvor baseballholdet New York Mets har hjemmebane.

”Det er et ekstremt ikonisk stadion, og Mets er nok det mest ikoniske baseballhold i USA. Det er en arbejderklub og New Yorks darlings. Ejeren er en ældre mand, Fred Wilpon, der er immigreret fra Polen, og som arbejdede sig op fra ingenting. Nu ejer han klubben og et forretningsimperium i New York. Det er helt vildt at få sådan en mulighed,” siger Mikkeller-stifter Mikkel Borg Bjergsø til Euroman.

Med åbningen har han og hans firma fået muligheden for at sælge helt frisk øl til newyorkske bryghipstere. Men sammen med bryggeriet har han også fået en bar inden i selve stadion, der giver Mikkeller mulighed for at komme ud til et nyt publikum.

”Lige pludselig rammer vi en helt ny befolkningsgruppe. Der er en regel om, at når man ser baseball, skal man nå at drikke 11 øl. En for hver inning og to i den lange pause. Baseballfans er vant til at drikke Budweiser, men nu kan vi eksponere dem for en ny type øl. I løbet af det seneste år er vi så småt begyndt med to øl med Mets-referencer på dåserne, brygget på vores bryggeri i San Diego. Og de er gået ret godt,” siger han.

Baseball- og ølfansene kan vælge mellem 60 forskellige øl i den nye stadionbar.

LÆS OGSÅ: 5 gode øl til din påske

LÆS OGSÅ: Chokerende nyt: Ketchup i skiver er en ting

LÆS OGSÅ: Sådan laver du en perfekt Negroni