Konrad Kierklo Miinto
Foto: Andreas Houmann

Konrad Kierklo

Dansk iværksætter bag online modeportal: "Står det til mig, skal Miinto ud i hele verden"

Konrad Kierklo er 30 år og direktør i en virksomhed med 100 ansatte og en omsætning på mere end 300 mio. kr. I 2016 var han at finde på finansmagasinet Forbes’ ’30 under 30’ liste over de største europæiske erhvervstalenter. Hans ambition er at sælge tøj på nettet i hele verden.

"Jeg har skrevet en længere smøre ned til de spørgsmål, du sendte mig forleden. Jeg håber ikke, at det er for meget," siger Konrad Kierklo og tager sin MacBook frem, mens han sætter sig til rette i mødelokalet på Miintos kontor på Amager. 

Han er mødt velforberedt op. Altså virkelig velforberedt. Det er bare sådan, han er. Konrad Kierklo fortæller, at hans arbejdsdag er delt op i faste halv- og heltimesintervaller. Intet overlades til tilfældighederne, og det er ifølge ham selv en af grundene til, at han har opnået stor succes med modeplatformen Miinto, som han startede i 2008 med partneren Mike Radoor.

Dengang var Konrad Kierklo bare 22 år og revisorlærling i KPMG, mens han læste HD i økonomistyring og regnskab på Syddansk Universitet. Men han glædede sig ikke til at gå på arbejde.

Konrad Kierklo

Født 1986. Uddannet på Tietgen Handelsgymnasium i Odense. Læste HD i økonomi ved Syddansk Universitet, mens han var revisorlærling i KPMG. I 2008 startede han modeplatformen Miinto med handelsskolekammeraten Mike Radoor, der i dag har forladt virksomheden. I 2015 omsatte virksomheden for 337 mio. kr., og mere end 1.500 fysiske butikker er en del af konceptet, hvor Miinto får kommission for at distribuere deres tøj. Konrad Kierklo er administrerende direktør.

"Jeg var nok lidt for fokuseret på materiel succes. Der er jo gode penge i at være revisor. Men det var deprimerende at gå på arbejde til sidst, og jeg tænkte kun på, hvornår jeg havde fri," siger han.

Så han ringede til Mike Radoor og spurgte, om de ikke skulle gøre alvor af den idé til en online modeplatform, hvor fysiske butikker kunne sælge deres tøj, som de havde fået i fællesskab flere år tidligere, mens de gik på handelsskolen. De lavede en forretningsplan og lånte hver 100.000 kr. i banken som startkapital.

Det første år var der næsten ingen butikker, der ville være en del af Miinto, men da Just Eat-stifter Jesper Buch og Carsten Mikkelsen, der har grundlagt diskotekskæden Crazy Daisy, fik øjnene op for de to fynboer og inve­s­terede i projektet i 2009, tog det fart.

På det tidspunkt havde de kun 10 underskrevne kontrakter, men investorernes opbakning overbeviste Konrad Kierklo om, at de havde gang i noget rigtigt. Samme dag som investeringen gik hjem, sagde han sit job op, og ugen efter kørte han landet rundt i en leaset Opel Corsa og forsøgte at overtale flere butikker til at blive en del af konceptet.

Miinto voksede hurtigt, og i løbet af få år var virksomheden repræsenteret i hele Skandinavien. I 2013 skød den engelske kapitalfond Dawn Capital 30 mio. kr. i projektet, og planen var, at Miinto skulle rulles ud i hele Europa.

Et kontor i Holland var netop åbnet, og kort efter lancerede de i England, Irland og Spanien. Men det viste sig hurtigt, at de 30 mio. kr. slet ikke var nok til at etablere sig på de nye markeder, og der gik ikke længe, før de måtte lukke de tre nystartede kontorer igen.

"Første gang, jeg mødte vores irske ansatte, var, da jeg fyrede dem alle sammen. Og det var udelukkende, fordi vi havde taget nogle forkerte beslutninger, og ikke fordi de havde præsteret dårligt. Det var hårdt at sige farvel til folk, der havde sagt gode job op for at blive en del af vores projekt, og nu stod de med ingenting," fortæller han om det, han selv betegner som karrierens sværeste beslutning.

I dag er Holland og Polen de eneste lande uden for Skandinavien, hvor Miinto har kontor. Men Konrad Kierklo har ikke opgivet drømmen om at erobre de store internationale markeder, og med Bestseller-koncernen i ryggen som ny storinvestor forventer han snart at kunne starte nye kontorer op i udlandet.

Denne gang med et trecifret millionbeløb til at realisere ambitionerne, en partner med indgående kendskab til tøjbranchen og mere erfarne, eta­blerede folk på de vigtigste poster.

Foto: Andreas Houmann

"Jeg har lært, at det giver gevinst at betale de penge, erfarne medarbejdere koster. I dag har vi et ledelsesteam, hvis medlemmer hver især er klogere end mig på deres område, og det betyder, at jeg bedre kan give ansvar fra mig."

Ifølge Konrad Kierklo er Miinto langt bedre rustet til at ekspandere denne gang.

"Jeg tror, vi er klar til at starte med et marked mere om et halvt års tid. Står det til mig, skal Miinto ud i hele verden."

Konrad Kierklos arbejdsdag

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

"Vækkeuret ringer 7.15. Jeg skal helst være ude ad døren lige før klokken otte for at undgå den værste morgentrafik. Jeg får altid en kop kaffe på Forloren Espresso i Store Kongensgade inden arbejde.

Jeg møder på kontoret ca. 8.15 og laver min to-do-liste. 9.30 starter første statusmøde, der helst ikke må tage mere end 30-45 minutter, og derefter går jeg en tur gennem kontoret. Mine medarbejdere ved ikke, at det er en fast rutine, men jeg gør det hver dag, så alle, der har brug for at hive fat i mig, har mulighed for at gøre det dér.

10.30 sætter jeg mig og kigger på vores salgstal, og 11.30 går jeg i gang med at produktudvikle på de ideer, vi har i støbeskeen. Jeg spiser frokost med resten af kontoret ved 12-tiden, og derefter holder jeg typisk møder med kolleger og potentielle kunder til klokken 16.

Sidst på dagen forsøger jeg at nå i bund med dagens mails, og så har jeg lovet min kæreste at køre hjem 18.30, så vi kan spise sammen, inden vi tager op og træner 19.30. Efter træning ser vi typisk en tv-serie, og jeg sidder med min computer og svarer på mails samtidig. 23.15 går jeg i seng. Jeg skal have otte timers søvn hver dag."

Har du nogle faste ritualer i løbet af dagen?

"Når jeg går i bad om morgenen, slutter jeg altid med 30-60 sekunder, hvor vandet er iskoldt. Så er man virkelig vågen. Jeg reder også min seng sirligt hver dag, og så skal jeg have den kop kaffe. Det er en god start på dagen, og hvis jeg ikke når det, irriterer det mig."

Hvad er dine foretrukne arbejdsredskaber?

"Jeg er afhængig af min iPhone, primært pga. kalenderfunktionen. Uden den ville alt sejle. Jeg har oplevet, at den blev slettet, og så dukkede der folk op på kontoret, som jeg ikke anede, at jeg skulle mødes med. Derudover bruger jeg min Moleskine-notesbog, hvor min to-do-liste står."

Hvad er dine favoritapps?

"Jeg bruger Evernote, der fungerer med min notesbog, så jeg kan uploade notater og søge i dem, fordi den kan genkende håndskrift. Til transport bruger jeg Uber, for når jeg er i udlandet, aner jeg ikke, hvilket taxaselskab jeg skal ringe til. Og så bruger jeg Fartkontrol, fordi jeg sidste år fik mit livs første fartbøde, der gav mig en ubetinget frakendelse af kørekortet."

Hvilke medier bruger du?

"Jeg læser ikke papiraviser. Jeg kan bedre lide at læse magasiner. Vi får ellers Børsen på kontoret hver morgen, men jeg læser det, der er relevant for mig, på deres hjemmeside. Derudover læser jeg teknologinyheder på techcrunch.com hver dag, fordi de skriver en masse, der er relevant for mig og min branche."

LÆS OGSÅ: Håb for humaniora: Amerikansk milliardær forudsiger, at kreative medarbejdere bliver de mest efterspurgte i fremtiden

LÆS OGSÅ: Jeremy har Danmarks stærkeste netværk: ”Jeg er en opringning væk fra alting”

LÆS OGSÅ: Startups - Heini Zachariassen, Vivino: "Vedholdenhed er noget af det vigtigste. Det er så også det, der kan få iværksættere til at køre ud over klippen og dø.

Se, hvad vi ellers skriver om: Business