Mark Le Fêvre komiker
Foto: Tine Sletting

Mark Le Fêvre komiker

Komikeren bag fænomentet Jyde-man med 170.000 følgere: "Det er idiot-typerne, jeg gør grin med"

Mark Le Fêvre stormer frem på internettet med sine karikerede videoer, mens han kæmper for at slå sit navn fast på comedy-scenen.

"Sig mig, hvor gammel er du egentlig Angie?"

Mark Le Fêvre kigger direkte ned på en midaldrende kvinde med kortklippet rødt hår.

"Alt, alt for gammel til dig," svarer hun skraldgrinende.

Det er fredag aften, stemningen er lummer og ufattelig varm. Ikke mindst grundet et lille lokale på Vesterbro, der danner rammerne om Warberg Comedy Club - verdens vel nok mindste stand-up klub. 

50 mennesker har fundet vej til lokalet, der ligger bag mørklagte ruder uden toiletter eller alkoholudskænkning. Det er comedy, der er i centrum her, som det står skrevet ved indgangen til klubben.

Normalt er det Thomas Warberg selv, der optræder på sin egen klub, men af og til bliver gæster inviteret inden for på gulvet, der er for småt til at kunne være en egentlig scene. Denne fredag er Mark Le Fêvre i gang med én times komik, som han leverer med overbevisende jysk nærvær og charme. 

Materialet er en blanding af nyt og gammelt, og det giver ham mulighed for prøve noget materiale af, inden han til efteråret skal være opvarmer for Thomas Warbergs soloturné.

Foto: Tine Sletting

Det er internettets skyld, at han står her. Det er han ikke bleg for at erkende. På hans booking-firmas hjemmeside bliver han også præsenteret som et 'fremadstormende internetfænomen', men det vender vi tilbage til.

Mark Le Fêvre er født i 1988 og opvokset i Horsens, han begyndte at eksperimentere med stand-up genren allerede i sjette klasse, men det var først mange år senere, i en alder af 20, at han begyndte at gå mere seriøst til værks.

Som så mange andre af landets standupkomikere var det på den århusianske scene, at Mark Le Fêvre i første omgang slog sine folder. Han havde en kammerat, der var begyndt i miljøet, og det fik ham til at tage springet:

"Jeg så på min kammerat og tænkte ved mig selv: 'Jamen, det er jo mig, der skal stå på den scene og optræde'. Jeg fik kontaktoplysningerne til et sted i Aarhus, der gav unge komikere muligheden for at optræde. Jeg har aldrig prøvet det før eller siden, men min krop gik i en helt underlig tilstand, da jeg sendte ansøgningen af sted til dem. Mine læber blev blå, og jeg rystede over kroppen," fortæller Mark Le Fêvre, da vi møder ham forud for showet, og fortsætter.

"Jeg tror, min krop og underbevidsthed sagde fuck, det er det, du skal, Mark. Jeg var i en tilstand af chok over, at jeg var kommet et skridt tættere på. Det var på mange måder vildere end første gang, jeg så endelig fik lov at stå på scenen."

Det var kort efter gymnasiet. Mark Le Fêvre arbejdede ved siden af i en børnehave for at kunne betale regninger, da han efter kun tre måneder hos Burger King, eller helvede på jord, som han omtaler det, havde sagt op. 

Men ret hurtigt efter sine første optrædener i det lokale miljø i Aarhus fik andre øjnene op for hans åbenlyse komiske talent. Radiostationen The Voice manglede en vært til deres morgenflade, der skulle have kant og humor. De havde hørt om Mark Le Fêvre ad omveje, og de inviterede ham til en casting.

Efter en række test fik han jobbet i 2013. Han flyttede omgående fra kærestens andelslejlighed i Aarhus og til København for at starte sin nye tilværelse som radiovært.

"Jeg satte mit studie på hold, flyttede alene til København indtil min kæreste havde solgt sin lejlighed, og lige siden har det været comedy på fuld tid. Først på The Voice i halvandet år og siden  " siger Mark Le Fêvre.

På Warberg Comedy Club er latterniveauet højt. Det er svært at gengive jokes fra Mark Le Fêvre, for han er ikke typen, der leverer punchline efter punchline. Han er den fortællende komiker, der tager tilskuerne tæt ind på genkendelige hverdagssituationer, hvorfra han bygger op til klimakset. 

Som når han leger en selvudnævnt tømmermands-ramt detektiv, der skal forsøge at løse mysteriet om, hvorvidt det er ham eller kæresten, der ikke har brugt toiletbørsten efter en våd nat i byen med dertilhørende pitstop på Shawarma House på hjemvejen. 

Selvom lyttere af The Voice formentlig vil genkende navnet Mark Le Fêvre fra hans tid fra radiostationen, er det først de sidste måneder, at han for alvor er slået bredere igennem. Takket være Facebook

Næsten 170.000 følger ham her, hvor hans videoer bliver delt helt op til 7000 gange. Et imponerende højt tal, mange vil misunde. 

"Jeg har det glimrende med at blive kaldt et internetfænomen, for det er selvforskyldt. Det er 100 procent derfor, at opmærksomheden er blevet større. Man håber hele tiden på, når man laver stand-up, at man kan tage det til tv eller film. Men det afhænger alt sammen af, at der er én person i jakkesæt, der siger ok. Det synes jeg var meget frustrerende at vente og håbe på, så jeg forsøgte at skabe det selv," siger Mark Le Fêvre. 

Han startede i det små med videoer hist og her. Pludselig, næsten ud af det blå, tog det fart. Det var specielt én sketch, der ramte plet. En video, hvor han lader som om, at chokoladen kommer fra hans krop. 

Siden har han bygget et mindre univers op på sin Facebook-site, hvor han løbende poster videoer. Han har sjældent mere end en maks to videoer liggende i støbeskeen. Han nyder at tage hverdagsmomenter op og udfolde dem. Det er specielt karakteren Jyde-man, hvor han spiller en karikeret jysk mand, der ser alt sort/hvid, der er blevet voldsomt populært.

"Karakteren er et produkt af to mennesker, jeg kender fra min hjemby i Horsens. Jeg har altid været fascineret af folk, der er meget markante i deres holdninger. Når de slet ikke arbejder med gråzoner i deres udtryk, giver det ofte et ufrivilligt sjovt grin. Jeg har altid syntes, det har været sjovt at tale med disse folk, der har så markante holdninger til tingene. Så det har jeg forsøgt at få med i mine videoer tilsat dialekten fra hjemegnen," siger Mark Le Fêvre.

Hvad tror du, det er, at Jyde-man rammer hos folk? 

"Det, at han er blevet den succes, havde jeg overhovedet ikke regnet med. Der findes masser andre, der har lavet jyske sketchs før. Men jeg tror, der er mange, der kender typen, der er på grænsen til at være rabiat i sine holdninger, og samtidig selv tror, at de er en form for superhelte, der har patent på sandheden," siger Mark Le Fêvre: 

"Jyde-man handler ikke om kontrasterne mellem jyder om københavnere. Det er mere bare grundlæggende idiot-typen, jeg portrætterer og gør grin med, og det virker, fordi folk genkender typen fra deres omgangskreds."

Han fortæller lystigt om sit videounivers, der foruden Jyde-man også tæller satirevideoerne "Ens hjerne" og ”Lifehack”. Det er ikke her, han tjener sine penge, men det giver ham mulighed for at flage med sit navn til et stort publikum. 

"Der er noget sindssygt tilfredsstillende i at vide, at jeg har bygget det op fra bunden selv. Der er ingen, der har skubbet mig fremad, eller givet mig noget på et sølvfad. Det er 100 procent mit arbejde, og det er jeg stolt af. Jeg har hørt, at andre komikere siger, at der er penge i Facebook-likes. Det fatter jeg dog ikke en meter af. Men hvis de har opskriften, må de altså gerne ringe til mig," griner Mark Le Fêvre og fortsætter:

"Jeg vil gerne have, at mine videoer kan være et lille lyspunkt eller give folk et smil på læben. Jeg synes til tider selv, at alt kan være uoverskueligt, mørkt og trist, og vi lever i en hverdag med for meget stress og negative tanker, så hvis jeg bare et øjeblik kan få folk til at grine, så er min mission lykkes. Det er en meget vild følelse, når folk skriver og siger tak for, at jeg har fået dem til at grine."

Selvom det går i den rigtige retning for Mark Le Fêvre, der blandt andet er nomineret til "Årets Talent" 2016 ved Zulu Comedy Festival og er opvarmer for Thomas Warberg i one-man showet "Warberg Comedy Tour '16", kæmper han stadigvæk for at slå sig for alvor fast i toppen af den danske comedy scene. Han kører nemlig to parallelle univers, en videodel og en mere rendyrket stand-up-del, der på nuværende tidspunkt ikke overlapper hinanden.

"Det går bedre, end det gik for tre år siden, og jeg kan konstatere, at folk griner, når jeg optræder. Thomas Warberg har beskrevet comedy-scenen meget fint: Det er lidt ligesom, hvis man er kæntret i en båd. Jeg føler, at jeg padler rundt og hele tiden skal kæmpe for at holde hovedet oven vande, mens de etablerede komikere vugger let forbi mig i deres lille gummiring," siger Mark Le Fêvre.

"Men jeg har hele tiden troen på, at jeg nok skal få en gummiring at vugge i selv på et tidspunkt. Hvis talentet og arbejdsomheden er der, skal det nok gå."

Hvor langt fra den gummiring, føler du, at du er?

"Jeg føler, at jeg er i gang med at puste en gummiring op. Ja, sådan vil jeg beskrive det," griner Mark Le Fêvre. 

Hvordan ser fremtidsplanerne ud? 

"Forsat at kunne leve og leve bedre af komikken. Jeg har ikke sat mig specifikke mål for, hvad der er en succes for mig. Jeg er sindssyg sulten på det hele, og jeg elsker, at jeg både kan optræde live og have mit legende videounivers. Jeg vil elske at lave en decideret film i fremtiden."

LÆS OGSÅ: Branding-ekspert: ”Det perfekte cv er blevet dødsygt, fremtidens arbejdsgiver kræver personligheder”

LÆS OGSÅ: ”Som 32-årig havde jeg tjent nok til at kunne leve af renterne. Men penge motiverer mig ikke”

LÆS OGSÅ: Rekrutterings-direktør: ”Dem, der bliver forfremmet, er dem, der knokler”

Se, hvad vi ellers skriver om: Stand-up