De drømmer alle sammen om en enhjørning. Sådan kalder man i finans-sproget de sjældne virksomheder, der er over en milliard dollar værd. Der eksisterer omkring 230 af sådanne unicorns i verden, et par af de mere kendte er Airbnb, Spotify og Zalando.

Men hvordan skaber man sin egen unicorn?

Hvis du går og støtter dig til Steve Jobs, Richard Branson og andre historier om det antiautoritære geni, der afbryder studierne for at gå egne veje og tænke ud af den boks, du ved nok, og ender som milliardærer, så er det måske tid til at se mere realistisk på sagerne.

De spektakulære enere, der klarer sig uden om den traditionelle karrierestige, er nemlig, ja, enere - og i fåtal blandt unicorn-grundlæggere.

Berlins læreanstalt for økonomi og teknik har nemlig analyseret de omtrent 180 stiftere bag verdens 100 mest værdifulde startups i samarbejde med konsulentvirksomheden Argo Brainworks.

Deres konklusion lyder, at klart størstedelen har en høj uddannelsesgrad samt relevant erhvervserfaring i en virksomhed bag sig, inden de starter deres egen. Det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Kun fem procent af enhjørningestifterne har afbrudt studierne, mens 83 procent har været ansat af andre, efter endt universitetsuddannelse, inden de selv blev arbejdsgivere.

Og så er de kræsne med uddannelsen, 15 procent har studeret på det amerikanske eliteuniversitet Harvard, mens 12 procent har diplom fra Stanford.

Lidet overraskende er det ikke særlig værdifuldt at studere humaniora. 57 procent af milliardærerne kommer nemlig fra en ingeniørvidenskabelig uddannelse, en tredjedel har læst noget med økonomi, mens resten er naturvidenskabsfolk.

Og, nå ja, så åbner undersøgelsen også et vindue for os, der endnu ikke er på sporet af milliarderne.

Stifteren af IT-virksomheden Tanium, David Hindawi, grundlagde først sit firma, der senere blev til en enhjørning, som 62-årig.

LÆS OGSÅ: Frygt ikke kaos: Rodehoveder har mere succes

LÆS OGSÅ: 3. G'er regner med millionomsætning i år, men lever stadig af sine lommepenge

LÆS OGSÅ: Johan Bülow solgte sin virksomhed for 470 millioner: "Jeg er stadig en del af brandet"