I pengenes tjeneste: Derfor er James Bond-franchisen en ustoppelig pengemaskine scroll-down

I pengenes tjeneste: Derfor er James Bond-franchisen en ustoppelig pengemaskine

Siden den første film med 007, ’Dr. No’, fik premiere i 1962, er milliarderne rullet ind hos Broccoli-familien, og eksklusive brands som Aston Martin, Omega, Tom Ford og Belvedere står i kø for at blive sat i forbindelse med den hemmelige agent. Men bag facaden har en regulær budkrig om rettighederne til filmene om 007 udspillet sig, og samtidig lurer spørgsmålet: Er James Bond fortsat en mand af tiden?

Af Anders Hjort
Kultur Euroman

DANIEL CRAIG SIDDER i et tog, der ræser gennem Montenegro og nyder en drink. Han er ulasteligt klædt i jakkesæt med manchetknapper og slips i rollen som James Bond i filmen ’Casino Royale’ fra 2006. Han kigger ned i et menukort, da Vesper Lynd, spillet af Eva Green, dumper ned i sædet over for ham og kigger på ham med mørke øjne og et legende smil. ”I am the money,” siger hun.

James Bond kigger kort på hende og svarer så: ”Every penny of it.” Efter en længere samtale – en skarp, flirtende og drilsk dialog – står det klart, at tingene kan udvikle sig mellem Bond og Lynd (og kender du bare en smule til Bond-universet, ved du på forhånd, at det kommer til at ske). Til sidst i scenen i den montenegrinske spisevogn kigger Vesper Lynd nysgerrigt ned ad Bond, nærmere bestemt ned på hans højre arm.

”Rolex?” spørger hun.

Bond kigger hende lige i øjnene og svarer selvsikkert: ”Omega.”

”Beautiful,” konstaterer Vesper Lynd med et hævet øjenbryn.

James Bond har båret og brugt luksusmærker, lige siden ’Dr. No’ fik premiere i 1962 med Sean Connery i hovedrollen. Du kan ikke sige James Bond uden at sige Omega, Martini og Aston Martin, og de eksklusive genstande 007 omgiver sig med, er en fast integreret del af filmene.

Men faktisk går den udprægede brug af luksusvarer helt tilbage til Ian Flemings originale 14 bøger om den charmerende og livsnydende britiske agent. Her finder man side op og side ned med beskrivelser af Gordons Gin, Smirnoff-vodka, Taittinger-champagne og Rolex-ure. Alt sammen ting, som er med til at karakterisere den verden, 007 bevæger sig i, men også forbrugsobjekter som er med til at definere, hvem James Bond er.

I virkeligheden kan man tale om deciderede Bond-brands, som passer perfekt ind i agent-universet. Det mener brandingeksperten Stiig Helgens Binggeli, som peger på, at Bond-karakteren er sammensat af flere grundlæggende arketyper.

”James Bond er både den arrogante helt og den klassiske forfører, og så er han den rebelske, selvironiske badboy. Det er denne cocktail, som giver den kompleksitet, der har vist sig at holde år efter år. Det er især hans typiske, britiske selvironi, som er et mesterstykke fra Ian Fleming. Det er de attributter, vi elsker ved James Bond, og det er disse attributter, mange stærke brands vil give mange penge for at læne sig op ad. Han har kørt i Aston Martin med elegance og råstyrke og i Landrover som en klassisk eventyrer, og båret Omega, den pæne og elegante dreng i klassen, som gerne vil dufte lidt af rebel og råstyrke,” siger Stiig Helgens Binggeli, der er adm. direktør i Brandhouse.

Se, hvad vi ellers skriver om: James Bond