Opdateret 14.28 med citat fra Spotify om svindelproblematikken.

Hver dag ved 11-tiden opdateres den daglige, danske Spotify-hitliste ’Top 50 Danmark’, hedder den. Her kappes de samme navne dag ud og dag ind om førstepladser og tusindvis af streams – Gilli, Jack Harlow, Lamin, Tate McRae og den slags.

Men i dag har hitlistens tinder budt på en regulær sensation: nummeret ’Anarchy’, der signeres af de ganske undereksponerede (eller rettere: fuldkommen ukendte) kunstnere Lavern, Bonfire, Babynaps, Djbasra og Swedish Wife Maffia.

’Anarchy’ blev 31. januar streamet 230.000 gange i Danmark. Hitlistens nummer to, Gilli og Kesis ’555’, blev afspillet 67.000 gange.

Her kunne ens umiddelbare indskydelse være, at dette ’Anarchy’-nummer må være eks-plo-deret på TikTok. Men ak, ’Anarchy’ frister ingen tilværelse på de danske unges hypnosehobbyplatform. Det er heller ikke sådan, at ’Anarchy’ – der udkom i november sidste år – tager kegler på andre landes hitlister.

Når man hører nummeret, forstår man godt hvorfor. ’Anarchy’ er døsig, anonym, instrumental guitarrock, der formentlig ville blive vejet og fundet for let som ventetone hos ethvert pensionsselskab. Og nu drister vi os til en antagelse: Det er næppe danske musikforbrugere som du og jeg, der til sammen har afspillet ’Anarchy’ en kvart million gange på et døgn. Så hvem er det så?

Ja, det ved vi ikke så skrækkeligt meget om, for Spotify er ikke for indeværende vendt tilbage på Euromans henvendelser. Og så må i stedet give os i kast med den ædle disciplin at gisne.

Her på stedet har vi tidligere beskrevet, hvordan svindlere stopfodrer streamingtjenesterne med AI-genererede numre i tusindtal i håb om at få en bid af den samlede udbetalingskage.

Finten går slet og ret ud på, at streamingplatformene hver måned afrapporter, hvor meget hver enkelt sang er blevet afspillet på deres tjeneste, og derfra fordeles den samlede streamingpræmie til musikkens ophavsmænd. Når lyssky bagmænd uploader falske sange med falske lyttere fra såkaldte klikfarme, er det derfor de rigtige artister af kød og blod, der får en mindre del af præmien og dermed betaler regningen.

Den form for svindel forløber dog oftest sådan, at klikfarmene spreder deres energi ud over en djævelsk masse forskellige sange, så svindelen bliver sværere at dæmme op for. Hvis der i tilfældet ’Anarchy’ er tale om falske streams, er det hidtil uset, at så meget krudt fyres af på én sang – og så fra danske ”lyttere”.

Det er heller ikke sådan, at Lavern, Bonfire og de andre one-hit-wonders på ’Anarchy’ alene kan begynde at tage karbade i mineralvand. 230.000 streams indbringer et sted imellem 3.000 og 7.000 kroner.

Formodningen herfra må desuden være, at vi dårligt kan nå at få det enerverende ’Anarchy’-riff på hjernen, før nummeret er tilintetgjort fra Spotifys platforme for bestandig.

Opdatering: Spotify ønsker stadig ikke at stille op til interview om den konkrete sag, men udtaler i et skriftligt svar til Euroman:

”Manipulation af streams er en udfordring i hele branchen, som Spotify arbejder hårdt på at bekæmpe. Selvom vi ikke kommenterer på individuelle tilfælde, træffer vi foranstaltninger, når vi opdager forsøg på at manipulere med streams. Dette kan inkludere korrektion af streamtællinger, tilbageholdelse af royalties og i nogle tilfælde fjernelse af indhold. Effekten af sådanne justeringer kan tage noget tid, før de bliver synlige på områder som hitlister.”