Den 4. april 1992 ankom tre drenge med deres mor til Danmark fra Teheran i Iran. Deres far havde allerede opholdt sig i Danmark i to år og havde slået sig ned i Nordsjælland. Den sommer eksploderede Danmark i en fodboldekstase. Det danske landshold, anført af Peter Schmeichel og Brian Laudrup, tog røven på hele Europa. Danskerne var ikke engang underdogs. De skulle slet ikke have været med ved slutrunden.

Dette var brødrene Avaz’ første møde med Danmark. En sommerlang fejring af udskuddenes sejr over de store. Mehdi, Misam og Milad Avaz er nu selv i gang med at vade ind på den store scene – uden rigtig at høre til.

Mehdi Avaz, instruktør, er den ældste i brødreflokken. Milad Avaz, manuskriptforfatter, er den yngste. Og Misam Avaz, producer, er den mellemste.

Brødrenes første spillefilm, ’Mens vi lever’, overraskede i 2017 det meste af den etablerede filmbranche herhjemme. Den var lavet på store drømme, på et væld af vennetjenester, og med et beskedent budget på to millioner kroner. Penge, som brødrene selv var ude at opstøve. Filmen fik anmelderne til at gå amok, publikum strømmede i biograferne, og brødrene Avaz blev udråbt som ’dansk films fremtid’.

Hovedrollerne er besat af nogle af de største danske skuespillere, Nicolas Bro, Henning Jensen, Nikolaj Lie Kaas, Cecilie Stenspil og flere andre. Filmen handler om et tragisk dødsfald, der sender en hel familie på kollisionskurs.

De store følelser er på spil, det er græsk tragedie blandet med amerikansk epos, og der er bjergtagende helikopterskud, vold og gråd, men også klassisk, dansk minimalisme, når Henning Jensen fuldstændig stjæler sine scener med nærmest intet andet end stilhed.

”I ’Kollision’ giver vi folk muligheden for at kigge ind gennem vinduet på en succesfuld dansk familie,” forklarer Misam. Han bliver suppleret af Milad:

”Vi prøver at komme ind til kernen. Hvad betyder det at miste nogen? Hvad er kernen i at gå gennem en skilsmisse? Vi kolliderer lige som hele tiden med hinanden, så hvilken ny kurs er det, vi sender folk ud på?”

Brødrene Avaz

Mehdi Avaz er instruktør.
Han er født i 1982.

Milad Avaz er manuskriptforfatter.
Han er født i 1988.

Misam Avaz er producer.
Han er født i 1985.

Alle tre er født i Teheran, Iran.
Sammen ejer de Restaurant Brøl i Asserbo, som deres far driver.

Som det skal være med en græsk familietragedie, er der i ’Kollision’ naturligvis også en tematik omkring fædre. Mændene i familierne prøver alle sammen at passe så godt på deres nærmeste, som de nu kan, forklarer Mehdi.

”Men nogle gange kommer man altså stadig til at gøre andre ondt.”

Historien om Avaz-brødrenes opstigning til toppen af dansk film er historien om en drøm, der er opnået mod alle odds. Mehdi var oprindeligt ansat i McDonald’s, hvor han var i gang med at gøre karriere. Milad havde et godt job i en investeringsfond. Misam var salgschef i en virksomhed.

Men for 10 år siden gik Mehdi pludselig ned med stress og angst. Da han igen kom på benene, begyndte han at tage billeder og senere at lave musikvideoer. Det viste sig hurtigt, at han havde et stærkt, visuelt blik. Milad hjalp til som producer, og da han en dag ikke længere kunne holde ud at sidde på et kontor fra 8-16, sluttede han sig til Mehdi, der i mellemtiden havde slået sig ned i L.A.

Milad skrev et manuskript til en spillefilm. Da Mehdi læste manuskriptet, brød han i gråd, og endte med at skrabe to millioner sammen til at føre drømmen ud i livet. Da projektet skulle bringes sikkert i havn, sagde Misam sit job op og blev producer. ’Mens vi lever’ åbnede i 92 sale, blev nomineret til 11 filmpriser og blev set af mere end 100.000 mennesker.

”Vi er opdraget til, at der ikke er noget, der er umuligt. Du kan komme til et nyt land, etablere dig og skabe en ny tilværelse,” siger Misam.

De tre brødres forældre stillede under deres opvækst store krav til dem selv og deres sønner.
“Man skal være taknemmelig, hvis der kommer nogen og hjælper én, men man skal fucking selv gøre en indsats. Vores forældre sad ikke derhjemme og ventede på hjælp. De var ude og lære dansk med det samme. De spiste svinekød og prøvede at forstå den kultur, de var landet midt i,” siger Milad og fortæller, at de tre brødre ikke måtte snakke med andre mørke mennesker, indtil de havde styr på det danske sprog.

Den målrettethed har brødrene Avaz siden taget med sig ind i deres nye tilværelse som filmfolk. De er kompromisløse, de giver ikke en skid for ’plejer’ og de vil gerne blæse de store følelser op på lærredet i et land, der ellers mest er kendt for underspillet realisme.

”Vi har fra starten sagt, at vi ikke laver film for at få venner. Vi laver film for at ændre spillet,” siger Mehdi. “Vi gider ikke at sidde og tænke over, hvordan man gør andre steder. Vi går ikke på kompromis med vores historie eller vores måde at producere på. Det er vores navn, der skal stå på det resten af livet.”

Mehdi, Misam og Milad er langt fra færdige endnu. De har en masse projekter på bordet, både herhjemme og i udlandet, og samtidig har de en vision om at gøre op med ideen om, at man nødvendigvis skal have gået på en fin skole for at få lov til at lave film.

”Vi drømmer alle tre om at have et hus, hvor vi sammen skaber ting. Hvor vi kan give talenter de muligheder, vi ikke selv fik, da vi gik ind i branchen,” siger Misam.

’Kollision’ får premiere i biograferne 31. oktober.