Det har været et godt år for Balenciaga. På trods af, at Louis Vuttion, Hermès og Gucci tidligere i år blev kåret som de bedste modebrands på internationalt plan af det globale brand-rådgivningsfirma Interbrand, har det spanske luksusmærke nemlig formået at vælte Gucci af tronen som det ‘hotteste’ mærke i verden. Det skriver Hypebeast.

Det er den seneste kvartalsrapport fra modesitet Lyst, som rangerer verdens ‘hotteste’ brands og bedst sælgende produkter, der giver Balenciaga den fornemme førsteplads i international mode. I andet kvartal af 2017 var det i stedet Gucci, som var rangeret øverst, efterfulgt af Yeezy på en andenplads og dernæst Balenciaga på en tredjeplads.

Balenciaga har dog formået at stige i graderne igennem 2017, hvorfor Gucci nu er faldet til en andenplads efterfulgt af Virgil Ablohs mærke OFF-WHITE på en tredjeplads - hvilket betyder, at brandet har hoppet 31 pladser frem i forhold til forrige kvartal.

Lyst fortæller, at Balenciagas oprejsning i dette kvartal blandt andet skyldes brandets nye logo samt Demna Gvasalies evne til at “designe produkter, som driver modenarrativet online”.

Lyst Indexet rangerer desuden de mest indflydelsesrige rappere i modeverdenen. Her render Kanye West med førstepladsen, mens Nicki Minaj, Pharrell Williams, Cardi B, Drake og A$AP Rocky udgør den resterende top 6.

LÆS OGSÅ: Fredagens detalje: Fleece-jakker er ikke længere kun til spejdere eller campister

LÆS OGSÅ: Populær YouTuber på besøg i København: Jeg viser, hvor chokerende mange penge børn bruger på tøj

LÆS OGSÅ: Kan du huske Schott-jakken? Den er tilbage