Engang var cappen forbeholdt utilpassede teenagere og fodboldmålmanden Jimmy Nielsen, når Vejle havde solen lige i panden. Men siden dengang har hovedbeklædningen opnået en helt anden status. Det er en del gadebilledet og selv store modehuse laver samarbejder med sportsbrands og hiphopmærker, hvor de blander genrene og udvisker grænserne for, hvad der er 'highfashion'.

Cappen er blevet allemandseje. Fra den tunge rapper til sportsmanden, campisten med khaki-bukser og den hjortetynde hipster. Men hvad er tendenserne i år? Mads Kragh, direktør i Danmarks største capbutik, Capstore, har samlet 10 caps, han mener, bliver populære til sommer:

Les Deux - Baseball Suede Black On Black:

”Danske Les Deux gør det fremragende for tiden. De har lige lavet en lækker sommerversion, som lige nu er den bedst solgte i Capstore. Det er en klassisk sort cap med sort logo og ruskindsskygge. Vi sælger flere om dagen af dem, og jeg regner med, at det bliver sommerens helt store bestseller.”

Adidas - Baseball Trefoil Cap:

”Adidas har flere linjer. Der er den klassiske sportslinje, og så Adidas Originals, der er lidt mere street. Den her cap er fra Adidas Originals og er en sort cap med det hvide blomsteragtige logo. Det er en kasket, du ser komme og gå, og den er også populær i andre farver. Den var meget fremme for nogle år siden, men jeg tror, at den får en genfødsel til sommer.”

New Era - Truckercaps:

”I år bliver det gennemgående baseballcaps, men sommeren 2018 bliver også et gensyn med truckercappen. Selv Von Dutch er begyndt at vise sig igen. New Era, som er det største capbrand på verdensplan, har lavet en hel truckerkollektion i alle mulige farver. Det minder lidt om, hvordan truckeren så ud i 80’erne, hvor alle vognmændene gik rundt i de her caps fra Shell, Texaco, og hvad de ellers hedder.”

”Den er lidt kendt som den grimme ælling indenfor cap, men man ser jo alt komme igen. Ser man på modebilledet, er det 90’erne om igen, og der har truckeren en plads. Stilikoner som Justin Bieber, Kanye West og Rihanna er også begyndt at gå med den de sidste par år, og de er selvfølgelig med til at forstærke det image.”

 

Upfront - Spinback Baseball Cap:

”Det er oprindeligt et dj-mærke og har faktisk altid været et af de fem brands, vi sælger flest af. Men på trods af det er et forholdsvist nyt brand i modebilledet, så har det performet rigtig fint. Jeg ser den ret meget i gadebilledet, og selv når jeg er nede i vuggestuen og hente min søn, ser jeg fædre med den på. Det er outsideren i det her, selvom den er meget klassisk i sort med hvidt logo.”

New Era 9forty - New York Yankees Baseball Cap:

”Det her er cappen. Det kommer du ikke uden om. Det er en klassisk New York Yankees-cap, som du altid kan bruge og matche, og så er det den mest solgte cap på verdensplan. Vi har solgt mange hundrede af dem de sidste mange sæsoner.”

”Jeg tror, at folk har taget logoet til sig. Jeg plejer at kalde den frontløberen, for når den er på sit højeste, er det sådan en, alle butikker skal have. Folk kan nærmest ikke få nok af den, fordi den har været så stor de sidste par sæsoner, men nu kommer den så i nogle flere farver. Lige for tiden har vi solgt rigtig mange i olivengrøn, som faktisk er udsolgt for tiden.”

Carhartt - Logo Snapback:

”Det er den eneste snapback, jeg har med på listen. Carhartt er et brand, der altid har været der, og det popper op engang i mellem. Carhartt er oprindeligt arbejdstøj, som skaterne tog til sig og sidenhen alle mulige andre.”

”Det her er en klassisk sort med sort. Den kan man aldrig gå helt galt i byen med, hvis du er mest til den pasform. Der er nogen, som kommer ind i butikken med et meget tyndt ansigt og vil have en snapback, men det kan godt komme til at ligne en hjelm. Hvis du har et smalt hoved, er det ofte bedre med en baseballcap, men man kan faktisk justere lidt på snapbacken ved at bøje skyggen over knæet, som man gjorde det i 90’erne. Så bliver cappen lidt fladere på toppen.”

State of Wow - Crown 2:

”Det er en helt basic cap uden logo. Det er til folk, der vil have noget helt simpelt, som kan passe til hverdag eller fest. Her får du en helt standart baseballcap. Selvom den lidt kedelig for nogen, har den sin berettigelse, fordi der alligevel er mange, som vil have noget minimalistisk eller så neutralt som muligt. Det er ligesom, hvis du vil have en helt hvid eller sort T-shirt.”

North Face - Baseball Cap:

”North Face er sådan et mærke, der har fulgt rigtig mange, inklusiv mig selv, op gennem 90’erne. Det har været lidt inde og lidt ude, men det er rigtig populært lige nu, fordi mange unge rappere repræsenterer mærket.”

La Rosa:

”Det er et forholdsvist ungt mærke fra København, der har eksisteret i tre-fire år. Det er det mest autentiske mærke, du kan få, fordi det er skabt på gaden af nogle unge fyre fra Amager og Nørrebro. Og så er det faktisk det eneste mærke, der salgsmæssigt kan kæmpe med New York Yankees-cappen og Les Deux.”

”Her er det en sort kasket med en hvid margueritblomst og en lille sten i midten. De laves blandt andet i sort, navy og camouflage med en læderstrop bag på. Der er virkelig tænkt over detaljerne.”

BLS - Baseball Cap:

”Igen et dansk mærke, der har formået at komme udover de danske grænser. De har blandt andet fået folk som Neymar og Louis Hamilton til at gå med cappen. Hvis man ser en video med nogle af de unge rappere som Gilli eller Kesi, vil man garanteret også se BLS. Og igen er det helt klassisk sort og hvid, som går rigtig godt. Der er ikke så meget hokus pokus ved det, for den sælger på brandet.”

Klaphatten:

”Til sommerens VM i fodbold har vi købt en masse klaphatte og er en af de få forhandlere, der kommer til at sælge den med snor og det hele, som man kender fra VM i ’86. Det er en af de grimmeste kasketter, der nogensinde er produceret, men det er en gimmick, som vi tror folk vil elske.”

LÆS OGSÅ: Man City genopliver historisk trøjedesign for at fejre mesterskab

LÆS OGSÅ: 12 eksempler: Sådan skal dine shorts se ud til sommer

LÆS OGSÅ: 13 pæne polotrøjer til sommer