Hvad skal vi have på fødderne i 2018? Og hvilke nye tendenser skal vi holde ekstra øje med?

Det har vi bedt en række danske modemænd om at give os svaret på.

Vi har allieret os med Virgil Nicholas, der har livsstilsbloggen Virg The Bird, Joachim Idestrup Friis, der står bag sneakermagasinet 7inch Paper, og vores egen moderedaktør Frederik Lentz Andersen. 

Endorsed sneakers

Hvis du er en af dem, som håber, at tendensen med Kanye Wests 'Yeezy' snart vil vende igen, kan du allerede godt glemme det. Endorsed sneakers vil i 2018 stadig dominere, fastslår Joachim Idestrup Friis.

"Går du ind i en hvilken som helst sneakerbutik, kan du se, at det er endorsed sneakers som Kanye Wests 'Yeezy' eller Pharell Williams' Adidas-serie, som sælger bedst – og nærmest de eneste, der sælger,” siger Friis.

YEEZY BOOST 350 V2 til 1.700 kroner.

"Kanye West kan bare sælge sko. Sådan er det. Hvis du sætter to logoer på, rykker det for alvor for dine sneakers. Samarbejder kommer til at fylde enormt meget også i 2018 og vil uden tvivl blive den største tendens," fortsætter han.

Trekking

Vandresko i byerne? Selvom de er designet til et helt andet underlag, bliver det kun endnu mere smart at have hiking-sko i 2018. 

Nike Air Humara '17 til 1.150 kroner.

Både de traditionelle vandremærker som Salomon vil opleve tendensen, men også sportsgiganterne og flere street-wear-mærker vil satse endnu mere på trekking i det kommende år.

”Trekking har lidt været en nørdet ting tidligere, men nu kommer de til at passe ind i dagligdagsbilledet på kontoret, i skolen eller på gadeplan,” siger Virgil Nicholas.

 Adidas Originals TERREX AGRAVIC NORSE til 1.300 kroner.

Den vurdering er Joachim Idestrup Friis helt enig i.

 ”Tendensen startede i tøjet, hvor flere streetwear-mærker i snart lang tid har samarbejdet med hike-producenter. Soulland har lavet 66 North, og Supreme har lavet North Face, og nu ser vi også tendensen i sneakerne," siger Friis.

Brandblack x @newline.halo x @vibram BLADERUNNER lander i butikkerne 1. december. Blandt andet hos Rezet.

Sokkeskoen

Du behøver ikke smide dine sokkesko ud endnu.

”Sokkeskoen er blevet en hel stil og mainstream. Alle har dem, og du kan stort set ikke se forskel på, om det er Adidas, Nike eller Puma, der laver dem. Men hypen skal nok fortsætte gennem 2018, men på et tidspunkt må de forsvinde, fordi de er så store nu. Det siges, at NMD er blevet et stærkere navn og brand end Superstar for Adidas,” siger Joachim Idestrup Friis.

Adidas NMD_CS1 GTX Primeknit sko til 1.799 kroner.

Ugly-sneakers

”Hvis 2017 var året, hvor ugly-sneakers vandt mere indpas hos den brede meningsdanner, tror jeg, at det bliver mere alment at gå med dem i 2018, siger Virgil Nicholas.

”Du kigger ikke længere så skævt til dem. Det er blevet en accepteret sko og tendens. Med dem på signalerer du en vis selvsikkerhed i, at du ved, at det er god smag. Du er virkelig et mode-statement, hvis du har disse sko på. Du ved godt, at de måske ikke er de mest tjekkede af dem, du har i skabet, men det er et dyrt hus, som har lavet dem, og de er blevet hypet utrolig meget." 

Balenciaga Triple S Trainers til 5.350 kroner.

Modehusenes ugly-sneakers har hentet klare referencer fra New Balances 990- og 991-modeller, mener Frederik Lentz Andersen.

"De to New Balance-modeller er nogle af de mest sælgende sneakers i Danmark i øjeblikket. De spiller også på et nørdet og Steve Jobs-agtigt udtryk – det er farsko, som uden tvivl danner grundlag for den nye bølge af ugly-sneakers," lyder det fra Lentz Andersen

New Balance Reflective 990v4 til 1.100 kroner.

Futuristiske sko + tech

Løbesko med futuristiske præg som reflekser eller uden snørrebånd vil stadig være en vigtig tendens for mærker som Puma, Nike og Adidas. 

PUMA TSUGI JUN CUBISM MEN’S TRAINING SHOES til 818 kroner.

"For sportsgiganterne hører det sig ikke til at dyrke den "grimme" retrobølge, men i stedet tager de ejerskab for fremtiden. Mens modefolket vil have retro, vil den almene mand hellere have den moderne fremtidssko, hvor der er fokus på tech-elementer" siger Virgil Nicholas.

Filling Pieces Trace Shark Runner Desect til 2.399 kroner.

Store logoer

Logomania hersker igen, og logerne kan ikke blive store nok.

”Det er legendernes tid på grund af den retrodille fra 80’erne og 90’erne, der hersker i øjeblikket, og her er mærker som Fila, Converse og Vans indbegrebet af cool og tidløshed. Alt, hvad der var smart, da vi var unge, er det, der styrer nu," siger Nicholas.

Vans Old Skool Shoes til 500 kroner.

Luksusmærket Gucci er også gået logo-amok i deres nye sneakers.

Gucci Rhyton Gucci logo leather sneaker til 5.580 kroner.

Militærstøvler

Retrobølgen kommer ikke kun til at gælde på sneaker-fronten. Virgil Nicholas tror, at militærstøvlen vil blive ekstra populær i 2018 på grund af Dr. Martens' status.

"Dr. Martens er om nogen retro-cool, og måske det mest udødelige der findes på markedet," siger Nicholas og fortsætter:

"Det er blevet alment cool at være lidt punk. Mange kan godt lide at være mindre poleret og mere anderledes i sit udtryk. Det må gerne se lidt råt ud."

 

Dr. Martens 1460 til  779 kroner.

 

Derfor vil flere producenter begynde at lave nye varianter af militærstøvlen, mener Nicholas. Han forventer, at de nye modeller bliver lidt mere brede og chunky end de klassiske.

Common Projects Leather Boots til 3.335 kroner.

Ørkenstøvler

Udover militærstøvler vil chelsea-boots og ørkenstøvler også være sikre valg.

 "Hvis du skal have noget komfortabel fodtøj, som du kan bruge i næsten alle sammenhænge, kommer du aldrig udenom Clarks' ørkenstøvler. De må næsten være det mest tidsløse, du kan trække i," siger Lentz Andersen.

Clarks Desert Boot til 800 kroner.

Sorte og hvide sneakers

Hvide sneakers har længe været de foretrukne, og selvom de uden tvivl vil dominere meget i 2018, får de nu konkurrence fra de sorte sneakers. Og det er en sjov udvikling, mener Lentz Andersen.

Nike Air Max 2017 til 1.089 kroner.

"Det har været et fuldstændig no go i flere år med sorte sneakers, men nu ser vi det modsatte. Sorte sneakers har rødder i gademiljøet, og mange tendenser i moden bliver hentet fra subkulturer, og det er faktisk med til at gøre sorte sneakers smarte nu, selvom mange banditter går i dem," siger Lentz Andersen.

Acne Studios Adrian turnup white til 2.500 kroner.

LÆS OGSÅ: Mode-mændene: Her er 16 sko, der kommer til at dominere 2017

LÆS OGSÅ: De nye Yeezy’s rammer snart butikkerne: Her kan du købe dem i Danmark

LÆS OGSÅ: Fredagens detalje: Sneakers med store logoer er blevet en trend