Mange interesserer sig for biler, ingen interesserer sig for dæk. Men det burde de gøre scroll-down

Mange interesserer sig for biler, ingen interesserer sig for dæk. Men det burde de gøre

Kan man gå op i dæk? Kan man teste dæk og mærke en forskel? Christian Grau, der elsker biler, men synes, dæk er noget af det kedeligste, rejste med Continental til Portugal for at få et indblik i en verden af gummi og mønstre. Men selvfølgelig også for at køre Porsche 911 på Formel 1-banen i Portimao.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor

Spørg tre mænd og mindst én af dem vil interessere sig for biler. Spørg 100 mænd og ingen af dem vil interessere sig for dæk. Ikke desto mindre er dækkene hele forudsætningen for, at din bil har vejgreb. Bilens køreegenskaber har meget at sige, men uden de rigtige dæk går ingeniørkunsten til spilde, og så misser du din bils potentiale. Bare se et Formel 1-løb, så har du en idé om, hvor meget dækkene har at skulle sige.

Alligevel er dæk i sig selv pænt kedelige, og derfor skal de monteres på nogle lækre biler for rigtigt at fange vores interesse. Det kunne fx være en buffet af 911’ere på en portugisisk racerbane – ja tak, så er dæk lige pludselig enormt interessante. Derfor sidder jeg nu i en flyvemaskine med kurs mod Faro i Portugal for at teste Continentals nye superdæk, ja, der var et nyt fænomen lige der, SportContact 7. Efterfølgeren til det angiveligt kendte dæk SportContact 6. Indtil videre virker dækverdenen tryg og logisk, det må man give den. At der findes folk, der går op i dæk, får jeg syn for samme aften ved en reception på Formel 1-banen Autódromo Internacional do Algarve, også kendt som Portimao.

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Christian Grau