Christian Grau tester den nye Range Rover: ”Den balancerer fuldendt mellem det underspillede og det overdådige” scroll-down

Christian Grau tester den nye Range Rover: ”Den balancerer fuldendt mellem det underspillede og det overdådige”

Range Rover var SUV, før fænomenet fandtes. Blot fem generationer på over 50 år vidner om dens holdbarhed som design. Christian Grau vurderer, om den seneste aftapning kan leve op til sin status som konge af asfalt og mudder.


Foto: PR
Motor Euroman

En drøm på vejen og et ikon i terrænet. Sådan har opskriften på en Range Rover lydt siden 1970. Hvis det lyder bekendt, så er det fordi, det er sådan, de bedste SUV’er tilstræber at være den dag i dag. Range Rover var der 25 år før de fleste andre, og det er stadig de færreste, der når den til dørtrinnet, når det gælder terrænkørsel.

Selv som limousine er den svær at matche, og det gælder i særdeleshed også for den nye, blot femte, generation på 50 år. Et hightech-monster på over fem meter med luftundervogn, alt i elektronik og medstyrende bagaksel.

Før vi kaster os over den, skal vi først lige takke den oprindelige Land Rover, der senere blev kendt som Defender. Oprindeligt var det Land Rovers eneste model, og havde den ikke været så komplet uduelig til at køre på asfalt, havde vi måske aldrig fået en Range Rover.

Kort sagt er den originale Land Rover så meget et værktøj, at det blev den britiske landadel for meget, når turen også gik til storbyen i ny og næ. Løsningen blev Range Rover – en limousine i gummistøvler og standsmæssigt arrogant overalt.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler