scroll-down

Grau tester elektriske Volvo’er: ”Bilerne har en undervogn så spændstig, at traditionelle Volvo-kunder vil få kørekaffen galt i halsen”

Med C40 og XC40 er Volvo omsider klar med fuldt elektriske biler. Begge med noget så u-svenskt som 408 hestekræfter og accelerationstider under fem sekunder. Christian Grau tester, om de kan hænge på i kategorien for elektriske mellemklassebiler.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

Der er sket meget med Volvo, siden kinesiske Geely overtog butikken i 2010, men lige når det gælder elbiler, har svenskerne været lidt længe om at komme i stødet. Dels har deres plug-in hybrider ikke imponeret, når det gælder elektrisk rækkevidde, og dels har der slet ikke været en regulær elbil i modelprogrammet. Nu er der to. Volvo XC40 og Volvo C40. Strengt taget den samme bil blot udformet som henholdsvis SUV og coupé-SUV.

Det løfterige er, at de deler mekanik med en af øjeblikkets bedst kørende elbiler, Polestar 2. Det betyder også, at du finder noget så u-svenskt som 408 hestekæfter under kølerhjelmen samt en undervogn så spændstig, at traditionelle Volvo-kunder vil få kørekaffen galt i halsen. Omvendt er det præcis de egenskaber, vi elsker Polestar 2 for, så spørgsmålet er, om Volvo’erne kan leve op til den kinesiske søster og dermed udgøre en mulighed for at få de samme kvaliteter i en mere konservativ indpakning?

Hvad XC40 angår, er svaret ja, når det gælder designet, for her er tale om den velkendte mellem-klasse SUV fra 2018. Nu er kølergitteret blot lukket ned, da bilen ikke behøver luftkøling, og så er det lykkes at tilpasse en elektrisk drivlinje uden at stjæle plads fra hverken bagagerum eller kabine. C40 er derimod en firedørs coupé- eller hatchback-version af samme bil. For at få det til at lykkes er den marginalt længere, bredere og lavere.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, Christian Grau og Volvo