Det er ikke svært at flyve med en Formel 1-racer. Det er landingen, der er problemet.

Selvom Formel 1-racere er designet for maksimal downforce, der presser bilen ned i asfalten og giver optimalt vejgreb, hører flyveture til dagens uorden.

Kombinationen af hundredevis af hestekræfter, aggressive kørere og fritliggende hjul, der i infights nærmest forvandles til affyringsramper, har skabt masser af dramatiske situationer.

Der er en grund til, at Kevin Magnussen og co. i mange lande kaldes Formel 1-piloter. I weekenden går det løs på Hungaroring med Ungarns Grand Prix.

Flight F1 er ’ready for take-off´.

Her er fem eksempler på flyvende Formel 1-biler.

Luciano Burti - Hockenheim 2001

Hjemmebane-helten Michael Schumacher (Ferrari) kom skidt af sted, da de røde lamper slukkede i Tysklands Grand Prix 2001. Luciano Burti (Prost) fra en af de sidste startrækker opdagede den langsomme Ferrari for sent, kørte ind over det ene baghjul, der som en affyringsrampe sendt ham ud i en baglæns saltomortale med skrue.

Ralf Schumacher - Melbourne 2002

Startfasen er den mest dramatiske i ethvert grandprix. I Australien 2002 satsede Ralf Schumacher (Williams) på for en gangs skyld at slå storebror Michael. En alt for sen nedbremsning sendte han ind over Rubens Barrichello i den anden Ferrari, og begge biler udgik. Michael Schumacher? Han styrede iskoldt udenom om Ralfies luftshow og vandt løbet.

Giancarlo Fisichella - Istanbul 2008

Første sving efter starten byder som regel på eftermiddagens bedste mulighed for at vinde placeringer. Giancarlo Fisichella (Force India) slap dog ualmindelig skidt fra denne OVERhaling af Kazuki Nakajimi (Williams) i Tyrkiets Grand Prix 2008, hvor begge biler udgik omgåemde. 

Jaime Alquersuari - Singapore 2011

Curber (’kantstene’) og Formel 1-bilernes stenhårde affjedring er ofte en uheldig combo. Her er det Jaime Alguersuari (Toro Rosso) der letter, efter at have ramt en curb i Singapore 2011. Bilen overlevede landingen og den unge spanier fortsatte – nu med lidt større respekt for curberne. 

Kamui Kobayashi - Monaco 2012

Kamui Kobayshis Formel 1-karriere var præget af utallige op- og nedture. Nogle weekends var han flyvende (undskyld!), men i de fleste var han nærmest anonym, og gjorde kun opmærksom på sig selv, når han kørte af banen. I Monacos Grand Prix 2012 var han kort efter starten flyvende – i et splitsekund.

LÆS OGSÅ: Genvej til de hurtige drengedrømmene

LÆS OGSÅ: Ferraris hurtigste sportsvogn kommer nu uden tag

LÆS OGSÅ: Video: Historien om manden bag den danske privatsamling af drømmebiler