Fascinationen af biler har han haft, siden han var helt lille. Biler på gaden, biler i film, biler i tegneserier. I dag har han stadig sine omkring 500 Matchbox-legetøjsbiler og kan mere eller mindre huske de eksakte omstændigheder for, hvordan han fik hver enkelt af dem.

Frederik Lentz Andersen elsker smukke biler, og som moderedaktør for Euroman anvender han dem ofte som dekorative luksusobjekter, når han styler modeserier.

Interessen løber i familien. Farfaren, S. A. Andersen, var professionel rallykører, og en fjern onkel hedder Thorkild Thyrring. Frederik Lentz Andersens far var også begejstret for biler, ejede for eksempel en Triumph TR6 og var vild med Citroën og Peugeot.

"Min far døde tidligt, og der er nok et element af kompensation i, at jeg gik så meget op i hans passion," siger Frederik Lentz Andersen, der paradoksalt nok aldrig har fået et kørekort. Det er hans kone, der sidder bag rattet i familiens Volvo 240 Stationcar, når de skal i sommerhus med deres tre børn.

”Det er lidt bøvlet ikke at have det. Og jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig et. De sidste 10 år har jeg hele tiden tænkt, at det var lige om hjørnet. Men jeg bliver ved med at finde på undskyldninger for ikke at få gjort noget ved det. Det er lidt uoverskueligt at finde tid til det.”

Men selv om man ikke er bilist, kan man jo godt gå op i den formmæssige skønhed, i historiefortællingen og identiteten, som følger med, når man anskaffer en fed bil. For Frederik Lentz Andersen er biler først og fremmest et spørgsmål om stil og kun i mindre grad om tekniske specifikationer.

”Jeg skal passe på alle bilnørderne derude, når jeg udtaler mig om emnet, for jeg ved jo langtfra så meget om detaljerne som dem. Men jeg ved, hvad jeg synes er smukt. Og jo, min smag er temmelig retro,” siger Frederik Lentz Andersen, der herunder har udvalgt 11 biler, som han drømmer om at komme til at eje, hvis han en dag får taget det kørekort – og kan vælge frit på alle hylder. 

- Ferrari GT 250 Berlinetta

View original instagram or visit INK361

”Glæden ved en Berlinetta er som glæden ved et par håndsyede sko eller et skræddersyet jakkesæt. Der er ingen kompromiser i designet, det udstråler den ubekymrethed, som prægede begyndelsen af 1960’erne. Den er maskulin uden at være en potensforlænger.Jeg er vild med detaljer som lædersæderne og trærattet på stålrammen. Jeg er godt klar over, at det ikke er specielt sikkert, hvis du kører galt med 120 i timen. Der er ikke megen plads til airbag. Men det er charmerende.”

 

- Aston Martin DB5

”Sean Connery har som James Bond givet den her bil en evigtvarende maskulin blåstempling. Men det er ikke kun på grund af James Bond, at jeg elsker den bil, selv om det kan være svært at skille ad. Den har simpelthen nogle smukke linjer. Den er sporty uden decideret at ligne en racerbil. Og så skal den være i den originale grå farve.”  

- Jaguar E-Type

 
”Efterhånden er det måske tydeligt, at jeg har en forsmag for biler med et langt kølerparti. Det her er en absolut favorit, den hellige gral. Et af de allersmukkeste bildesigns. Selv om den er lidt aparte, fordi den ligner en kasket, synes jeg også, at den har noget sejt raketformet over sig. Det er fascinerende, hvordan en lang bil med en stor motor kan klare sig på nogle elegante, forholdsvis små hjul.”


- Lincoln Continental


”Den er kantet og lavtliggende. Det er virkelig en rå bil, der udstråler autoritet. Der er noget Vegas-gangster over den. Og jeg er vild med sådan en detalje som, at dørene åbner modsat, det vil sige, at de åbner fortil på bagsædet, sådan at det er mere bekvemt at komme ud for passagererne. Det vil sige, at der ikke er noget uncool i at blive kørt rundt i den. Det var for øvrigt en Lincoln Continental, som JFK kørte i, da han blev skudt.”


- Chevrolet Impala, 3. generation


”Det er den amerikanske drøm på hjul. En ordentlig muscle car med plads til to passagerer på forsædet. Jeg synes også, at det er sjovt, at det er bilen, som NWA og vestkystrapmiljøet tog til sig og gav deres eget spin med masser af modifikationer i form af hydraulik, der får bilerne til at fjedre op og ned, og lak med glimmer og i alle mulige vilde farver. Det er ikke ligefrem god smag, normalt er jeg lidt mere britisk afdæmpet i min laksmag, men jeg synes, det er en meget eksotisk bil.”


- Jensen FF mk II

 

 ”For en dansker er biler i det hele taget ret eksotiske. Det kan være derfor, vi sukker lidt ekstra efter de smukkeste af slagsen. Da jeg som dreng fandt ud af, at Danmark aldrig havde bidraget til bilkulturen, ærgrede det mig meget. Men så opdagede jeg det britiske bilmærke Jensen Motors, som jeg afgjort mente måtte have en dansk relation. Det er usikkert, hvor langt tilbage Jensen-brødrenes danske aner ligger, men jeg fik min tabte bilkultur tilbage for en stund. Det er nu også en ret fed bil, jeg har en svaghed for hatchback-formgivningen, hvor bilen afsluttes med en skrånen. Der er en god hybrid mellem noget familiebil og noget sportsvogn i looket. Desuden siges det at være den første sportsvogn med firehjulstræk.”

- BMW M1 


 
”Jeg elskede den her bil allerede som dreng. Jeg kan godt lide dens futuristiske, kantede look og lygterne, der vipper op. Desuden har den et strejf af Deloreanen fra ’Tilbage til fremtiden’. Der er noget tidsmaskine over den.”

- Ferrari Dino 246 GT

 
 ”Ud over dens skønhed holder jeg af den her bil på grund af dens historie. Ferrari-designeren Enzo Ferrari designede Dino'en som minde om sin søn, Alfredino, der døde som 24-årig af en muskelsygdom. Bilen blev lavet i et par udgaver som sit eget undermærke hos Ferrari og kun i årene 1968-76. Det er ret specielt.”

- Porsche 911 Targa

 ”Når Porsche designer en bil, er man aldrig i tvivl om, at det er en Porsche. Det er meget svært at kopiere træk fra Porsche, uden at formtyveriet skinner meget tydeligt igennem. Det er så mindeværdigt design: fronten, lygterne, bagenden, de runde former. En bils front er som et ansigt, og den her gør mig i godt humør, den smiler. Og så kan jeg godt lide det lille designbrud, der ligger i, at taget kan åbnes, men uden at det åbner helt op.”

- Renault 5 Turbo


 

”Det er en af de få biler i denne størrelse, der ikke – og nu skal jeg passe på ikke at lyde alt for mandschauvinistisk – ligner en konebil. Det er en lille bil, men den har også noget kraftfuldt over sig. Den er bred bagtil, fordi motoren ligger bag chaufføren. Renault designede den oprindelig til rallykørsel.”


- Maserati Alfieri


 ”Maserati er et af de mærker, der bedst formår at bevare klassisk smukke linjer i nye, ergonomiske bildesigns, også i den her, der forventes at blive sat til salg i 2017. Nye Lamborghinier og Ferrarier er ofte lidt over the top og kan gå hen og blive lidt komisk blærede. Maserati er tro mod sin egen designhistorik, det er Italian stallion, når det er bedst: kraftfuldt og elegant. Jeg får også altid en helt barnlig nydelse ud af den diabolske trefork i Maserati-logoet.”

Frederik Lentz Andersen deler sin bil-passion sammen med to venner på Instagram-kontoen carwatching.

LÆS OGSÅ: Se Formel 1-kørernes private biler

LÆS OGSÅ: Steve McQueens foretrukne Jaguar igen på gaden

LÆS OGSÅ: Mit Auto-CV: Sigurd Kongshøj

ANNONCE: Video: Når marginalerne er afgørende for succes eller fiasko