Det er ikke hver dag, at en Suzuki bliver fundet værdig til en test på siderne i Euroman. Faktisk er det mig bekendt første gang, men er der én Suzuki, der fortjener din og vores opmærksomhed, så er det den uimodståelige discount-jeep Jimny.

I en tid hvor alle vil have en SUV, og hvor selv Land Rover er blevet strømlinet og storbylækker, er det vel kun Jeep Wrangler og Mercedes G-klasse, der holder fast i den helt rustikke stil med grove former og funktion i højsædet. Netop sidstnævnte har en del Jimny i sig – eller omvendt, hvis det skal gå retfærdigt for sig.

Går du og drømmer om en Geländewagen, men mangler et par millioner, så er Jimny unægteligt et fremragende bud. Selv om den er halvt så stor, har den det samme grove, høje look, som om den blev designet tilbage for 40 år siden.

Hele bilen er monteret på en chassisramme for at modvirke krængning i kuperet terræn, men det tilfører også bilen et look som en Flexi Trax-legetøjsbil. Forlygterne er runde, men ellers er alt andet firkantet som en Legoklods. Reservehjulet sidder monteret udvendigt på bagklappen, som åbnes ud mod venstre side, og taget er så fladt, at det må have en tagrende, sådan som mange biler havde det i gamle dage.

Det er på den ene side dumt og på den anden side helt fantastisk charmerende. Især fordi Suzuki'en trods en vis lighed er helt sin egen og altså ikke en Geländewagen-wannabe. Modellen har da også rødder så langt tilbage som 1970, hvor den også gik under navnet LJ10. Er du over 40 år, har du ikke levet, hvis du ikke har kørt i en Suzuki SJ30 på en græsk ø i forbindelse med noget Interrail-ferie.

inside.jpg

Nu er den så tilbage med større selvtillid end nogensinde. I Tyskland er der flere købere, end der er biler, og også herhjemme skal du være tålmodig, hvis du som jeg er faldet pladask for ideen om at køre en lille ikonisk bil til blot 255.000 kroner.

Er den så ventetiden værd? Bedømt på sit udseende og sine evner i terrænet er svaret et rungende ja. Jimny er uimodståelig cool at se på, og jeg har ikke fantasi til at tro, at den nogensinde bliver mindre cool. Køb den og kør den i sænk, og du vil have en sej bil indtil den dag, den skal skrottes. Køb en Ford til samme pris og den vil se gammel ud om blot et par år.

Samtidig får du en bil, som trods beskedne 102 hk er noget nær ustoppelig, når du går offroad. Den lille 1,5 liter sugemotor er udviklet specielt til Jimny for at levere bundtræk, og på samme måde er gearkassen gearet så lavt, at du kan sætte i gang i tredje gear. Hertil kommer et reduktionsgear og andre hardcore terrænfeatures, som imponerer.

Motor:
1,5 LITER 4R

Hestekræfter:
102

Moment:
130 Nm. v. 4.000 omdr.

Tophastighed:
130 km/t

Acceleration:
Ikke oplyst, men sæt lidt tid af

Benzinøkonomi:
12,7 km/l (EU-norm).

Co2-udledning:
178 g/km.

Pris:
255.000 kroner

Karakter
++++ (fire ud af seks)

Til gengæld rimer Jimnys ukuelighed i terrænet på uduelighed, når det gælder komfort. Motoren larmer abnormt i den lidet lydtætte kabine, hvor vindstøjen også udgør en konstant påmindelse om fraværet af aerodynamik. Gearkassen er knudret at finde rundt i, og udvekslingen på rattet er så høj, at det føles, som om bilen understyrer. Det gør den ikke, den styrer bare ikke ret meget. Hertil kommer den besværlige adgang til bagsædet og den forfærdelige sidestilling, når du endelig er på plads. Læg hellere bagsæderne ned og brug Jimny som en topersoners ego-bil. Det er omtrent også din eneste chance for at få plads til bagage.

Når du omsider har fået bagage og eventuelle passagerer på plads, kan du konstatere, at Jimny ikke alene larmer, men også kører absurd langsomt. Acceleration er reelt et misvisende udtryk for speedometernålens dagsrejse fra 0-100 km/t, og er turen lang nok til at nå topfarten på 130, føles det som at bryde lydmuren i en blikdåse. Endelig er der bilens krængning, som vækker mindelser om en hoptimist og kun er til gavn i terrænet.

Suzuki-Jimny-_skov_6.jpg

Er det så død over Jimny-drømmen? Mjah, det vildeste er faktisk, at du tilgiver Jimny alle disse indvendinger, hver gang du kigger på den. Og bor du i byen eller på en pløjemark, er den genial. Den har endda også en pæn liste med moderne ekstraudstyr, som gør den mere tidssvarende, end man lige skulle tro.

Men har du et køremønster med lange lande- og motorvejsstrækninger, bliver du formentlig vanvittig af at køre rundt i den. Til gengæld gør den sig fremragende i byen, hvor styretøjet, affjedringen og dimensionerne kommer til deres ret. Du får svært ved at finde en mere karismatisk bil til under 750.000 kroner.