Jeg er vokset op med en Mazda 323. Jeg mistede mine forældre som 13-årig og flyttede over til min onkel og tante, som havde sådan en. Den blev i familien i 25-30 år, så det var også den første bil, jeg selv kørte rundt i, men kort efter, jeg fik min første kontrakt som 20-årig, lavede AGF en aftale med SMC, så man kunne få deres biler fordelagtigt. De rutinerede spillere valgte noget GTI, men jeg tog bare en almindelig. Det var i sig selv fantastisk som 20-årig, men et års tid senere skiftede jeg også til en GTI. Den var tunet hos en ekspert i Aabenraa, og jeg ved ikke, hvor mange hestekræfter den havde, men det er noget af det hurtigste, jeg har haft.
Annonse
1993-1993: 1991 Mercedes 190, mørk grå
Professionel fodboldspiller i Hamburger SV samt på A-landsholdet.
I ’93 skiftede jeg til HSV, og der fik jeg en Mercedes 190. Det var en bil, klubben stillede til rådighed, og jeg husker, at den nærmest intet optræk havde – i hvert fald ikke sammenlignet med min GTI. Det var 0-100 km/t på tre dage, men det var trods alt stadig en Mercedes og en flot bil. En blæret detalje var, at den som alle biler i Hamborg dengang havde HH som de to første bogstaver på nummerpladen, men den her havde så SV som de næste, så den hed HHSV, næsten ligesom klubben. Fodboldmæssigt var det en svær tid, fordi klubberne kun måtte have tre udlændinge i truppen, så jeg blev lejet ud til OB og AGF, mens jeg var der. I OB foregik det på den måde, at jeg var i Hamborg fra mandag til onsdag og så i OB fra torsdag til søndag. Jeg fik brugt mine biler i de år.
1993-95: 1993 BMW M3, blå
Professionel fodboldspiller i Hamburger SV, AGF og OB samt på A-landsholdet.
Jeg blev hurtigt træt af min Mercedes, og gennem klubben kunne vi få nogle flotte rabatter. Omkring 20 procent på BMW og op til 50 procent på modeller fra Opel og Ford. Jeg er ingen bilentusiast, men jeg havde en ven i Aarhus, som sagde, at jeg skulle have en BMW M3. Der var bare det, at jeg var vant til forhjulstrukne biler, og nu fik jeg baghjulstræk og en hel masse heste. Det er en dårlig kombination – især når det er glat – og en dag gik det galt. Jeg var på vej fra kamp og holdt i et lyskryds, da der kommer en bil op ved siden af mig og begynder at gasse op. Det kan vi da godt prøve, tænker jeg, og så giver jeg den pedalen, mister herredømmet og laver en stor skade. Noget tid efter blev den stjålet ved AGF’s træningsanlæg. Der ville jeg ikke parkere normalt, men vi skulle på træningslejr, og jeg var sent på den. Da jeg kom hjem, var bilen væk. Jeg så den aldrig igen.
1997-: 1997 Opel Sintra, sort
Professionel fodboldspiller i MSV Duisburg samt på A-landsholdet.
Så kommer der et par biler, vi godt kan springe over. En halvslap Golf GTI, som Brian Steen Nielsen og jeg ofte fulgtes i til træning i OB – og så en Mitsubishi Pajero på gule plader. Derefter købte jeg en Opel. En bus nærmest. Kæmpestor med plads til masser af børn. Jeg var skiftet til Duisburg, og med tre børn var der meget at pakke, når vi skulle hjem. Man kan mene, hvad man vil, men den passede bedre til os end en sardindåse som BMW’en. Derudover var den forhjulstrukket, og jeg havde fået respekt for baghjulstræk.
2000-2002: 2000 Mercedes CLK AMG 55, mørk lilla
Annonse
Professionel fodboldspiller i Hamburger SV samt på A-landsholdet.
I 2000 kom jeg tilbage til Hamborg. En kæmpe oprejsning, fordi jeg kun nåede at spille otte kampe i min første periode. Det at komme tilbage og spille en vigtig rolle på holdet foran de journalister, der havde kaldt mig en fiasko, det betød noget. Samtidig købte jeg en CLK 55 AMG. Den brummede fantastisk, når jeg kørte gennem byen, og så havde den baghjulstræk, men også noget elektronik, der hjalp, når den var ved at skride ud. Derudover havde den fået fjernet fartbegrænseren, så den kunne køre 290 km/t.
2002-03: 1998 BMW 740iL, sort
Professionel fodboldspiller i Bolton Wanderers samt på A-landsholdet.
Så skiftede jeg til Bolton, England og venstrekørsel. Især når man kom til en rundkørsel, skulle man virkelig tænke sig om. Og det blev ikke bedre af, at jeg kørte i en lang BMW 740i. Godt udknaldet og helt sikkert den mindst flotte bil i truppen. Hurtig var den heller ikke, men det var også lige meget, for jeg havde fået et godt tip af Per Frandsen, som jeg spillede sammen med. Han lærte mig altid at køre efter nogen, så man kan se, hvordan de gør. Det råd fulgte jeg, så der lå altid nogen foran i de år.
2006-: 2006 VW Touareg, sort, på gule nummerplader
Professionel fodboldspiller i Randers FC, siden assistenttræner i AGF og kommentator.
Min nuværende bil, en VW Touareg. Kørt 500.000 kilometer og med utallige reparationer i rygsækken, men den kører fremragende. Jeg er ikke højere, end at jeg kan tage en lur i den, hvilket jeg ofte gjorde, dengang jeg foretrak at køre hjem efter arbejde i København. Det stoppede efter en Champions League-kamp, hvor jeg satte kurs mod Aarhus omkring midnat. Tæt på Storebælt blev jeg træt og tog en power nap. Halvanden time senere vågnede jeg og fortsatte hjemad. Omkring Odense blev jeg igen træt og tog en power nap. Halvanden time senere vågnede jeg og kørte hjem. Da resten af huset vågnede klokken 07, stod jeg i køkkenet med jetlag efter tre timers kørsel og tre timers søvn. Siden da har jeg overnattet i København.
Stig Tøfting
Født i 1969. Som 20-årig skrev han sin første professionelle kontrakt som fodboldspiller. Siden har han spillet i et hav af klubber samt 41 landskampe for Danmark og har med landsholdet deltaget i fire slutrunder. I dag er han kommentator hos Viasat.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.