Hvis du vil have dit politiske budskab ud til mange følgere, skal du ikke betale for det, men gøre dig fortjent til det. I hvert fald, hvis du vil bruge Twitter til det.

Jack Dorsey, direktør i Twitter, vil ikke længere tillade politiske reklamer på det sociale medie.

”Vi har taget en beslutning om at stoppe politiske reklamer på Twitter globalt. Vi tror på, at rækkevidden på politiske budskaber skal fortjenes, det skal ikke købes,” skriver direktøren i et tweet.

Nyheden kommer op til det amerikanske præsidentvalg i 2020, og der har også allerede været reaktioner fra to af kandidaterne.

Donald Trumps kampagneleder, Brad Parscale, udtaler, at Twitter lige har vinket farvel til mange hundrede millioner af dollars. Samtidig kalder han beslutningen for ”endnu et forsøg på at gøre de konservative tavse, fordi Twitter ved, at præsident Trump har det mest sofistikerede online-program nogensinde.”

Beslutningen høster mere rosende ord fra Joe Bidens kampagne.

”Når man står med valget mellem reklamepenge og vores demokratis integritet, så er det opmuntrende, at det for en gangs skyld ikke var pengene, der vandt,” siger Bill Russo, talsperson for Joe Biden.

Twitters beslutning kommer i kølvandet på kritik af Mark Zuckerberg og Facebook, der ikke vil stoppe politiske reklamer.

De nye regler på Twitter træder i kraft 22. november.