Wearable technology bliver spået til at blive lige så stort som smartphonen. En af dem, der leder an i den uvikling, er en dansk iværksætter.

Hvad bliver den næste store ting, der vil ændre vores dagligdag? Hvis man ser på udviklingsbudgetterne hos nogle af verdens største teknologifirmaer, er der ingen tvivl: Om få år vil vi alle benytte wearable technology som Google Glass og deres seneste Android Wear, som de netop har præsenteret.

Du vil altid være forbundet – uden først at skulle tænde en skærm – enten gennem dit håndled eller i dine briller.

I januar havde det ansete tech-magasin Wired et tema med overskriften: ’Derfor vil wearable technology blive lige så stort som smartphonen.' Og som første eksempel på dén udvikling havde de valgt at interviewe danske Dan Eisenhardt, der står i spidsen for det canadiske firma Recon. Recon har udviklet en skibrille, der gør det muligt at se informationer om hastighed og distance, læse SMS-beskeder og lokalisere dine venner. Alt sammen på en lille skærm i brillens glas.


Recon er snart klar med en ny tekonologisk brille, der er rettet mod cyklister.

Dan Eisenhardt er ikke i tvivl om, at wearables snart vil få et større folkeligt gennembrud og udkonkurrere den smartphone, der de seneste år er blevet ekstra legemsdel for mange mennesker.

”Smartphonens rolle vil blive mindre og mindre i takt med, at flere apparater får deres egen 4G chip indbygget, og ting som stemme-kontrol bliver så godt, at vi ikke længere behøver at bære rundt på en mursten i lommen. Indenfor ganske få år vil vi opleve en stagnation i salget af Smartphones og et skift over mod wearables,” siger han til Euroman.

Men hvor stort kan wearables egentlig blive? Er det blot endnu eksempel på hypede dimser som for eksempel Bluetooth-headsets, der kun slog igennem blandt en smal gruppe af kørende sælgere og selvstændige.

Nej. Wearables er anderledes, mener Dan Eisenhardt, og vi vil formentlig se et stort folkeligt og designmæssigt gennembrud, når Apple om kort tid lancerer et smartwatch.

”Jeg tror, de fleste vil eje både smartglasses og smartwatches. Men der vil være rigtig mange valgmuligheder, ligesom tilfældet er det i dag med smartphones, almindelige ure og briller. Vi kommer til at gå med en række sensorer, der måler vores helbred og aktivitet, sådan at vi løbende kan monitorere os selv som motivation og som forebyggelse mod sygdomme,” mener Dan Eisenhardt.


Eksempler på de informationer, en cykelrytter kan se på sin brille fra Recon.

Det er Dan Eisenhardt, der oprindeligt fik ideen til Recons banebrydende brille. Lige siden han var konkurrencesvømmer hjemme i Nordjylland, havde han gået med ønsket om at udvikle en brille, der kunne orientere ham om blandt andet tid og puls. I svømning er det afgørende, at du finder den perfekte balance mellem at yde maksimalt uden at syre til.

Idéen til svømmebrillen fik han mulighed for at præsentere for andre, da han tilbragte et semester på University of British Columbia i Vancouver. Et af fagene var ’Entrepreneurship’, som bestod af ingeniører fra et andet fakultet og MBA-studerende, der har forstand på økonomi og salg. Her pitchede Dan sin ide for de andre og det var en stor succes.

”Der var rigtig mange, der kom op til mig og ville være med i projektet, men vi endte til sidst med en gruppe på seks studerende. Efter studiet stiftede fire af os firmaet Recon, og på det tidspunkt havde vi taget en drejning fra svømning over mod skisport. Vores undersøgelser af markedet og teknikken, viste, at det var den bedste vej at gå.” 

Efter en opstart, hvor de løb tør for penge tre gange, lykkedes det at skabe kapital nok til i efteråret 2010 at lancere verdens første googles med indbygget display og GPS. Og på bare to måneder solgte Recon 10.000 eksemplarer.


Dan Eisenhardt, der er manden bag de smarte briller fra Recon.

Om få måneder kommer Recon så med en ny udgave af brillen, denne gang rettet mod cyklister. Siden de først lancerede skibrillen, er der kommet mange konkurrenter, men Dan Eisenhardt mener stadig, at deres produkter har en teknologisk fordel.

”Android Smartglass-platformen, som alle vores produkter i dag er baseret på, gør, at vi har en markant konkurrencefordel som ’first mover.’ Vi er stadig i et marked, der først nu er ved at eksplodere.”

Se en video, der præsenterer Recon Jet her:



Selv om det var hans Eisenhardts idé, der nu har ført til virksomhedens succes, mener han ikke, at successen er hans alene.

”Ideen er kun 10 procent. Langt det vigtigste er de mennesker, du møder, og som i sidste ende skaber værdien sammen med dig. Det handler om konstant at kommunikere din ide og vision til andre. Det er den eneste måde, du kan finde de rigtige partnere. Det er umuligt at gøre det alene.”

Sportsbrillen Recon Jet kommer i salg hen over sommeren.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman