Der skal ikke mange politiske udsagn eller kattevideoer til, før vi begynder at danne os et billede af en person gennem vedkommendes adfærd på sociale medier. Men den mest direkte kilde til folks personlige træk er muligvis deres profilbillede.

I en tværfaglig IT-psykologisk undersøgelse har fem forskere fra universiteter i Pennsylvania og Teheran gennemgået mere end 66.000 Twitter-kontoer med fokus på profilbilledet.

“Vores resultater viser store udsving i profilbilleder afhængig af personlighedstræk,” skriver forskerne, der mener, at man ”temmelig akkurat” kan vurdere en brugers personlighed ud fra valget af billede.

Forskerne har analyseret, at der er fem overvejende personlighedstræk, som alle profilbilleder i en eller anden grad udstråler:

Åbenhed

Forskerne har to undertræk til denne kategori: ”Åben for nye oplevelser” og ”intellektuelt engageret”. Fælles for begge er det, at de med stor sandsynlighed vælger et andet motiv end et ansigt. Folk med en stor grad af åbenhed vælger billeder af god æstetisk og teknisk kvalitet, men mindre farverige end gennemsnittet. De åbne personer, der vælger at vise deres ansigt, viser snarere negative end positive følelser, som en slags oprør mod det forventede. Og så har de tit briller, men ikke solbriller på.

Samvittighedsfuldhed

“Et personlighedstræk forbundet med ordenssans, planlægning og selvdisciplin.” Denne gruppe personer vælger typisk et billede, der tydeligt viser deres ansigt, fordi det svarer til, hvad der forventes af et profilbillede. Typisk også et billede, hvor de smiler eller på mere eller mindre udtalt måde viser glæde og troværdighed. Billederne er som regel klare og naturligt belyst.

Udadvendthed

Folk, der gerne vil demonstrere deres engagement i deres omverden og medmennesker, bruger ofte fotografier med flere mennesker på. Og gerne billeder, hvor de selv fremtræder yngre, for eksempel ved at være i selskab med yngre mennesker. De viser overvejende positive følelser. Men ingen læsebriller. De er genkendelige på farverige billeder, men ikke på ”farveværdier, der gør et billede æstetisk behageligt (kontrast, farvemætning, billeder uden slør).”

Behagelighed

Socialt harmoniske og samarbejdsvillige brugere vælger billeder, hvor de smiler eller på anden måde viser positive følelser, om end ikke i helt så høj grad som de samvittighedsfulde. Deres billeder er ofte ikke særligt æstetisk behagelige og kan være overfyldte og slørede. Som regel lyse billeder med klare farver.

Neurotiskhed

En neurotisk personlighed er karakteriseret ved manglende psykologisk stabilitet og negative følelser. Denne type brugere vil som regel vælge billeder uden stærke farver, men deres billeder er mindre behagelige at se på end de åbne brugeres. Denne gruppe har meget ofte et billede uden ansigt, og hvis de viser et ansigt, vil det oftere end negative følelser være en følelsesmæssig neutralitet, de udtrykker. Det er gruppen med flest læsebrillebilleder.

LÆS OGSÅ: Kontor-etikette: Her er det værste du kan gøre i en arbejdsmail

LÆS OGSÅ: Derfor smadrer vi ubevidst vores iPhone

LÆS OGSÅ: Sådan føles det at dyrke sex på webcam