Den er en af deres største sællerter, sixpacken. Ikke mindst fordi den er nem at have med, når du skal over til vennerne og se bold eller en hyggeøl i parken. Men nu ændrer Carlsberg på det populære koncept.

De har netop lanceret deres helt store satsning for at blive en grønnere øl, og det er en ny sixpack kaldet ’Snap Pack’, hvor plastikken rundtom er fjernet. I stedet bliver dåserne limet sammen med en form for elefantsnot, så de stadig danner en sixpack.

Det eneste plastik vil være det lille håndtag, som man bruger til at bære sixpacken med. Selve forpakningen er derfor mere miljøvenlig end de tidligere velkendte sixpacks.

“Det kommer til at spare miljøet i Danmark for omkring 150 tons plastik om året, og på verdensplan er det 1.200 tons plastik om året,” siger Jeppe Boel, der er senior marketing manager hos Carlsberg. Det svarer til, at der på verdensplan kommer 60 millioner færre plastikposer ud i miljøet.

De nye kaplser.

Klæbemassen til den nye sixpack har været under udvikling længe, da den både skal være stærk nok til at kunne holde sammen på dåserne under transport, men samtidigt være løs nok til, at man nemt kan løsne dåserne fra hinanden.

Carlsberg har ikke patent på den nye pakning, og derfor er det muligt, at der fremadrettet vil være flere ølproducenter, der tager limpakningen til sig.

Udover lanceringen af ’Snap Pack’ ændrer Carlsberg også kapslerne på deres glasflasker, så øllet ikke kommer i kontakt med ilt, hvilket efter sigende skulle forbedre smagen. Flaskerne får desuden en bedre coating, så de ikke bliver slidte og grimme efter genbrug. Logoet er også fornyet, men det kan man nærmest ikke se.

De nye ’Snap Pack’ kan købes i Danmark fra starten af 2019.

Se, hvordan den nye ’Snap Pack’ ser ud i videoen her: