Artland
Foto: Mikkel Hjort Pedersen

Artland

Brødre vil digitalisere kunstmarkedet med ny app: “Vi ville skabe noget, som kunne ramme vores egen generation”

Mattis Curth og den tidligere AaB-fodboldspiller Jeppe Curth vil revolutionere kunstmarkedet ved at forene gallerier og købere digitalt - og samtidig gøre op med idéen om, at gallerierne kun er for kunst-connaisseurs.

Det er et pragteksemplar på iværksætter-klichéen om, at den gode idé oftest opstår ved et tilfælde. Forrige år slæbte en gruppe venner brødrene Mattis, 28, og Jeppe Curth, 33, med på Galerie Wolfsen i Aalborg. I tiden efter begyndte de to brødre at få en spirende interesse for kunst og stod stod over for at skulle købe deres første værk sammen. Mødet med markedet endte dog ud i lige dele fascination og frustration.

“Vi oplevede, at købsprocessen var ret besværlig. Vi havde ikke nogen idé om, hvordan vi skulle gribe det an. Vi kendte ikke nogen i kunstverdenen, vi kunne sparre med, og på nettet var det svært at finde informationer om de forskellige værker,” siger Jeppe Curth.

Hvor nogle måske havde trukket sig fra kunstmarkedet, valgte Curth-brødrene i stedet at gå til problemløsningsfasen. Omtrent samme tid skulle de i gang med at skrive deres fælles kandidatafhandling på Aalborg Universitet - og det førte til app’en Artland.

Artland er en digital platform, der forbinder kunstsamlere og gallerister. Ved at betale for et abonnement, kan gallerier i hele verden uploade  de kunstværker, de udstiller og har til salg netop nu. På samme måde kan kunstsamlere og -interesserede  uploade billeder af og informationer om deres egne samlinger. Køberne bliver herefter matchet med andre brugere, der har samme smag i kunst som en selv, samt gallerister som udstiller de pågældende kunstnere.

Det muliggør samlet set både salg af kunstværker, men også muligheden for at socialisere, sparre og komme i kontakt med andre kunstsamlere - og det er et aspekt, der har manglet på det internationale kunstmarked, mener Mattis Curth.

“Da vi først oplevede kunstverdenen, blev vi fascinerede af, hvor social en ting kunst egentlig er. Samtidig oplevede vi, at det var svært at komme i kontakt med ligesindede kunstsamlere, som man kunne snakke med. Det blev startskuddet til at sige, at vi ville skabe noget, som kunne ramme vores egen generation. Vi navigerer i verden gennem medier som Facebook og Instagram, som bygger på princippet om at være social - og det princip ville vi føre videre til Artland.”

Frygten for gallerier
Sideløbende med kandidatafhandlingen og produktudviklingen af Artland var Curth-brødrene jævnligt i kontakt med  potentielle brugere af app’en. Det førte til, at to investorer 14 dage før brødrenes eksamen valgte at lægge en bunke penge i projektet. Dagen efter eksamen tog Mattis Curth til København for at ansætte den første mand. Artland-teamet har siden vokset sig til at bestå af 15 personer i alt, og i 2018 regner de med at omsætte for en halv til en hel million dollars.

I mellemtiden har Artland genereret 10.000 brugere. Samtidig oplever de danske kunstmuseer et boom i antallet af besøgende, og noget kan derfor tyde på, at interessen for kunst er stigende. Alligevel er der et behov for, at kunstmarkedets “barrierer” bliver sænket, mener Jeppe Curth.

"Vi er en generation, som booker hoteller på Airbnb, bestiller taxaer via Über og køber ting på Amazon. Vi opdager tingene online," siger medstifter af Artland Mattis Curth. Foto: Mikkel Hjort Pedersen

“Vi har lavet undersøgelse, hvor 62% af de adspurgte sagde, at de havde en frygt for at gå ind på et galleri, fordi de følte, at de ikke vidste nok til at kunne gå derind og snakke om kunst. Det er jo helt misforstået - også i forhold til galleristerne, som rigtig gerne vil have folk ind og se deres udstillinger. For vores generation er det bare meget nemmere at starte et sted, hvor man er hjemmevant - nemlig online.”

Det vil nok gibbe i de fleste gallerister og kunstelskere, når man snakker om at se kunstværker på en iPhone-skærm frem for at stå fysisk over for den. Artlands mission er dog ikke at erstatte gallerierne, men i stedet at forbinde dem med potentielle købere, fortæller Mattis Curth.

“Det handler ikke om, at det her skal erstatte følelsen af at gå ned i et galleri. Nogle brugere vælger også at tage ned i galleriet, efter de har set et værk på app’en. Men vi er bare en generation, som booker hoteller på Airbnb, bestiller taxaer via Über og køber ting på Amazon. Vi opdager tingene online.”

Jeppe Curth supplerer:

“Dem, der allerede kender kunstmarkedet, kan jo hurtigt spore sig ind på, hvilke nye udstillinger de vil se. Her kan Artland hjælpe dem, som vil have det forkromede overblik og finde ud af, hvad kunstmarkedet egentlig er.”

“Man skal være god til at navigere i tågen”
Efternavnet Curth vækker måske genkendelse hos nogle. Søskendeparret har nemlig tidligere vakt overskrifter i flere af landets medier - Mattis som iværksætter og Jeppe som professionel fodboldspiller i klubben AaB, med hvem han i sine knapt 10 år som spiller har kunnet fejre to danske mesterskaber.

Og selvom kunstmarkedet kan virke som en noget anderledes boldgade for den nu pensionerede spiller, har han kunnet tage en stor del af sine erfaringer fra sporten med sig i arbejdet med Artland.

“Ligesom jeg har en passion for fodbold, har jeg en passion for kunst. Jeg bliver virkelig inspireret af, at der ikke er to dage, der er ens. Det kan være enormt kaotisk at starte et nyt iværksætter-projekt, og jeg plejer at sige, at man skal være god til at navigere i tågen, for man ved ikke, hvad der kommer fremadrettet. Det er lidt det samme, som når man dyrker elitesport - man skal hele tiden være omstillingsparat og klar på de ting, der kommer, og det synes jeg er mega fedt.”

Af samme grund er Curth-brødrene motiverede for at fuldføre næste skridt i Artland-eventyret: Nemlig at etablere sig på globalt plan, fortæller Mattis Curth.

“Målet er at gøre Artland til det sted, som man går ind på, hvis man tænker kunst i en global sammenhæng. Vi skal forbindes med at kunne opdage og få inspiration til ens næste køb. På den måde skal vi blive den globale platform, der forener kunstsamlere og gallerier.”

LÆS OGSÅ: 22-årige Kristian har succes med sin virksomhed, men: ”Der er en ensomhed forbundet med at være ung iværksætter”

LÆS OGSÅ: Tre unge fyre fra Taastrup omsætter for en million om måneden på andre folks beskidte tøj

LÆS OGSÅ:  Mød drengene bag den globale højtalersucces Soundboks: “Vi kan ikke redde verden, men vi kan gøre den lidt sjovere”