scroll-down

”Når erhvervsministeren på direkte tv går ud og kritiserer Ikea for en beslutning, som jeg har været med til at træffe, sætter det enormt mange ringe i vandet”

36-årige Christian Mouroux er kommunikationsdirektør i Ikea og sidder med hovedansvaret for den svenske møbelfabrikants kommunikation i Danmark. Det til trods er han slet ikke uddannet kommunikatør, og endte i branchen ved et tilfælde. Vi har talt med ham om at afværge en shitstorm, hans bedste og værste vaner, hans største fejl og mangler og lidt mere til.

Af Simon Kirkegård
Foto: Carsten Snejbjerg
Karriere Euroman

Hvad laver man som Country Communication Manager i Ikea Danmark?

”Jeg er en del af direktionen for Ikea Danmark, hvor jeg har ansvaret for al intern og ekstern kommunikation. Det indebærer blandt andet relationen til pressen, både når vi skal have de gode historier ud, men også når de har nogle spørgsmål til os. Ikea er jo et meget eksponeret brand, som alle har en holdning til – på godt og ondt.”

Hvordan fik du stillingen som kommunikationsdirektør hos Ikea?

”Jeg kommer fra en rolle i Ikeas globale kontor, men min vej hertil er lidt atypisk, for jeg landede i kommunikationsbranchen ved lidt af et tilfælde.

I 2010 skulle jeg afslutte min uddannelse hos Kaospiloterne, og til mit afsluttende projekt udarbejdede jeg et oplæg om talentudvikling i reklamebureauer med udgangspunkt i et aarhusiansk reklamebureau. Det blev min indgang til branchen, for reklamebureauet valgte at ansætte mig efter oplægget. Først som tekstforfatter og sidenhen strategisk konsulent, hvor jeg var i fire år.

Det var her jeg virkelig lærte håndværket, inden jeg tog videre til Ikea Global, hvor jeg blev projektchef for globale kampagner. Her var jeg i fem år, inden jeg i 2019 takkede ja til stillingen som kommunikationsdirektør i Ikea Danmark.

Skiftet gav mening, og de fem år i Ikea Global gjorde, at jeg fik opbygget en stor viden om organisationen. Jeg kan mærke, at det i dag er en gave for mig at have det globale netværk at trække på.” 

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

”Min dag består oftest af et hav af møder. Det skyldes, at vi er så stor en organisation, der arbejder i mange forskellige afdelinger. Derfor går meget af min dag med at sætte retning, koordinere og afstemme på tværs af det hele. Jeg bestræber mig på at møde ind på kontoret omkring kl. 7, for de første to timer er guld værd for mig. Jeg kan komme i bund med mails og samtidig få tid i hovedet til de ting, der kræver tankegods.

De første møder starter som regel omkring kl. 9, og derfra går det ellers løs med udfordringer både udefra og indefra, der skal løses. Ikea bliver tit brugt som et benchmark i medierne, så det er ikke nødvendigvis kun kritiske henvendelser. Det kan eksempelvis være, fordi de vil høre, hvordan samfundsforhold påvirker Ikea. Vi får generelt mange henvendelser om alt muligt, og selvom de ofte er tidskrævende, handler det om at være så behjælpelig som muligt. Og sådan fortsætter det typisk frem til 17-tiden. Når jeg så har fri, prøver jeg også at holde fri, men der er dage, hvor arbejdet også kræver en time eller to om aftenen.”

Har du svært ved, at lægger arbejdet fra dig?

”Ja, og det har jeg af to årsager. Den ene grund er, at jeg er ret dreven af natur. Jeg bliver enormt hurtigt rastløs, og hvis ikke jeg er produktiv, føler jeg, at jeg har spildt min tid. Og det siger jeg bestemt ikke med stolthed i stemmen. For det slider på mine omgivelser, og det slider særligt på min partner, for jeg har svært ved at være afslappet, selvom det er blevet bedre over tid.

Den anden grund er naturen i arbejdet. IKEA får hele tiden henvendelser og forespørgsler. Det kan f.eks. være fra folk, der gerne vil ud at optage og bruge Ikea som kulisse. De ringer tit på alle mulige underlige tidspunkter af døgnet, og selvom det ikke altid er mig, der direkte tager sig af det, kommer det alligevel tit forbi mit bord, fordi det skal godkendes.”

Hvor mange timer arbejder du om ugen?

”Det ligger nok et sted mellem 50 og 60 timer.”

Hvad var skærmtiden på din iPhone i sidste uge?

”I sidste uge var jeg oppe og runde 30 timer. Ugen før var min skærmtid 20 timer, så den var lidt mere rolig. Der kunne jeg bedre lægge telefonen fra mig. Min ideelle skærmtid ville nok være tre timer om dagen, men det er svært at begrænse sig, for en stor del af mit job, involverer også min telefon.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ikea, Interview og Erhverv