Modellerne og indkøberne i Grand Palais ved Champs-Élysées stod knivskarpt, klædt i top til tå i den nyeste kollektion.

Brødrene Marius og Thomas Møller havde taget pænt tøj på, jakkesæt og slips, for de skulle til et møde med Saint Laurent om en vigtig investering: at åbne en butik for luksusmærket i Illum i København. Men da de trådte ind på den mondæne adresse i Paris, var det, som om musikken slukkede, og folk tabte deres kuglepenne på gulvet. 

”Jeg tror, at folk tænkte, hvem fanden er de to? Da vi mødte Saint Laurent-folkene, troede de til at starte med, at vi var bankmændene. ’Hvor er Marius og Thomas?’ spurgte de, og så måtte vi forklare, at det altså var os. Men vi fik kontrakten, og når vi tager derned i dag, lader vi slipset blive hjemme i skuffen,” fortæller yngstebroderen Marius Møller.

Hvad er jeres eget forhold til mode?

Marius: ”Vi går i de mærker, vi repræsenterer, og vi elsker deres produkter, men vi klæder os begge meget klassisk, og tropper ikke op på arbejde i den allernyeste kollektion fra Gucci. Vi elsker at arbejde med luksus og mode, men vi har det bedst i baggrunden, og man kommer ikke til at se os på første række til et modeshow. Det er ikke for at lyde højrøvet, men vi bliver inviteret til det hele, og vi siger altid pænt nej tak, medmindre vi kan se en god forretningsmæssig mulighed i det. Mode for os er ikke glamour og cocktailparties. Den del lader vi andre om at tage sig af. Jeg tror, at der er mange i modebranchen, som slet ikke ved, hvem vi er, og det ser jeg som en styrke. Det betyder, at mærkerne ved, at vi ikke er her bare for at blive set, men altid sætter forretningen først.”

Group 88 samarbejder med Balenciaga, Alexander McQueen, Burberry og Gucci – nogle af verdens største modehuse. Hvordan overbeviser I dem om, at det er jer, der skal sælge deres produkter?

Thomas: ”Vi skal overbevise dem om, at vi som franchisetager kan drive deres butikker mindst lige så godt – og gerne bedre – end de selv kan. Her hjælper det, at vores historik viser, at vi har markedsført og solgt luksusmærker med succes gennem mange år. Mange store modehuse er meget traditionsbundne, alt nyt er lidt farligt, og derfor er det vigtigt at overbevise dem om, at vi ikke bare er her, fordi de er hotte lige nu, men fordi vi gerne vil arbejde med dem på den lange bane. Man skal også være dygtig til at opbygge relationer, kunne håndtere store modeegoer og leve op til de høje forventninger, som modehusene har til, hvordan deres brand bliver forvaltet.”

Hvilke krav stiller de til jer?

Marius: ”Der er som regel en manual så tyk som en gammeldags telefonbog med instruktioner om, hvordan tingene skal gøres. Det er alt, lige fra hvor blomsterne i forretningen skal stå, til hvor meget vi skal have på lager. Det kan af og til være en udfordring, for vi skal også kunne få en god forretning ud af samarbejdet. Der har været et enkelt stort modehus, som ikke er på det skandinaviske marked, vi måtte sige nej til, fordi vi simpelthen ikke kunne leve op til deres krav om placering, butiksstørrelse, indretning og så videre og samtidig tjene penge på vores investering.”

Det var jeres mor, Susanne Møller, der stiftede Group 88. Hvordan startede det hele?

Thomas: ”Vores farfar ejede og drev Georg Jensen-forretningerne i København i gamle dage. I dem lå der nogle shop-in-shops, blandt andet Gucci og Ferragamo. Da han døde i 1984, blev Georg Jensen-delen solgt, men vores mor overtog Gucci og etablerede en selvstændig forretning på Strøget, hvor den også ligger i dag. Siden udvidede hun med en række mærker, blandt andre Mulberry og Burberry, og drev virksomheden i næsten 30 år, indtil hun gik på pension i 2013. Så selv om det ikke har heddet Group 88 hele vejen, er vi reelt tredje generation i virksomheden.

Jeg startede i 1998, da jeg fik et sommerjob i Gucci-forretningen, og har siden haft en masse forskellige stillinger i Group 88, indtil jeg blev driftsansvarlig i fællesskab med vores mor. Marius kom med i 2011, men har altid hjulpet til, helt tilbage fra dengang han som barn var tjener ved åbningen af Mulberry-butikken i København i 1988.”

Havde du mere at bevise, da du som søn trådte ind i en virksomhed, der var ejet af din mor?

Thomas: ”Da jeg startede, var der helt sikkert nogle, som lige skulle se mig an for at finde ud af, om jeg rent faktisk kunne noget, eller om jeg bare var der, fordi min mor havde foræret mig et job. Både Marius og jeg har skullet præstere mere end det forventede, og det gør vi gerne, for ingen af os vil have, at folk tror, vi bare har fået det hele foræret. Jeg er sikker på, at hvis man i dag spørger både vores medarbejdere og samarbejdspartnere, så ved de godt, at vi er her, fordi vi har talent for at drive forretning, og ikke fordi vi hedder Møller til efternavn.”

Hvad er det bedste råd, jeres mor har givet jer?

Thomas: ”Hun har altid fortalt os, at pengene bliver tjent på gulvet. Det er en floskel, men det er også sandt. Man kan nemt komme til kun at gå op i overordnet strategi og forretningsplaner, og så mister man fokus på selve forretningerne, som er kernen i Group 88. Vores formål er først og fremmest at have flotte butikker, sælge kvalitetsprodukter til vores kunder og give dem en fantastisk service. Da vi overtog ledelsen, tog vi stadig ud og besøgte alle otte forretninger en gang om ugen. I dag har vi over 20, så det kan ikke lade sig gøre længere, men det er stadig en del af kulturen, at vi gerne vil have føling med, hvad der sker.”

Havde I ingen betænkeligheder ved at arbejde sammen som brødre?

Marius: ”Selvfølgelig får man et andet forhold, når man går fra ’bare’ at være brødre til at drive en virksomhed sammen. Der er klart en risiko forbundet med det, men vi blev enige om altid at sætte familien først. Det har helt sikkert også været en fordel, at vi er vokset op med en familievirksomhed, hvor vi altid har diskuteret forretning med hinanden, så på den måde var det ikke nyt for os.”

Hvordan er søndagsmiddagene i jeres familie – kan I tale om andet end arbejde?

Marius: ”Jeg synes, at vi er gode til at lægge arbejdet lidt til side. Vi kan sagtens tale om sjove oplevelser, hvis vi for eksempel har været på en forretningsrejse, men vi kommer ikke til at sidde og diskutere strategi over middagsbordet. Vi har taget en aktiv beslutning om, at vi ikke taler om Group 88, når vi ses alle sammen med vores koner og børn til middage, ferier og familiefødselsdage. Hvis ikke man sætter nogle grænser, kommer det let til at fylde det hele, og så ender man med at blive skør.”

Hvordan mærker man, at Group 88 er en familievirksomhed?

Thomas: ”Vi har mange folk ansat, der har været hos os i både 15 og 20 år, og hvis du ser listen over, hvor mange 25-års jubilæer vi har afholdt gennem tiden, er det helt ekstremt. Mange andre steder i modebranchen skifter folk job med få års mellemrum, så det er ret unikt, og jeg tror, at det skyldes, at vi er en familievirksomhed, der lægger vægt på stabilitet og traditioner. Vores vicevært Helmut har arbejdet for familien i mere end 60 år og har kendt fem generationer af familien Møller.”

Oplever I, at danske mænd er blevet mere kvalitetsbevidste?

Marius: ”I de senere år har vi oplevet en langt større interesse for vores produkter blandt mænd. De har også en helt anden viden om dem, når de kommer ind i butikken. Tidligere var det svært at sælge dyrt herretøj i Skandinavien, men det er gået op for den danske mand, at det godt kan betale sig at betale lidt mere for sit tøj, og interessen for design og mode har aldrig været større. Herresiden udgør stadig under 10 procent af vores samlede omsætning, men der ligger et kæmpe potentiale, så om nogle år er det ikke urealistisk, at det tal er steget til 15-18 procent. Det er også derfor, vi i løbet af sommeren lancerer en ny satsning og åbner et stort herreunivers i Illum med en lang række luksusmærker.” ■

LÆS MERE: Drømmejobbet? Snapchat søger folk, der vil fortælle historier og belønner med mange penge

LÆS MERE: Iværksætter og musiker Rasmus Thude: ”Vi drak os skidefulde, da vores idé fik en investering i ’Løvens Hule’”

LÆS MERE: Ny undersøgelse: Stræbere er de bedste iværksættere