Hvordan fik du ideen til Synthesia?
“Jeg elsker science-fiction. Da jeg var barn, lavede jeg ikke andet end at spille computerspil, læse bøger og fordybe mig i alle de her samfundsforestillinger, som science-fiction giver. Så da jeg kom hjem fra Stanford University, hvor jeg havde færdiggjort mit studie, besluttede jeg mig for at flytte til London for at komme tættere på hele denne her verden. Her begyndte jeg at arbejde med virtual reality og augmented reality. Jeg fandt meget hurtigt ud af, at VR og AR har et kæmpe potentiale, men vi skal langt ud i fremtiden, før der er et seriøst stort marked for det.
Igennem arbejdet mødte jeg en professor fra Stanford, som har udviklet en teknologi, de fleste i dag forbinder med fænomenet deep fake. Jeg læste hans videnskabelige artikel om teknologien, og det var virkelig en ahaoplevelse. Det gik hurtigt op for mig, at det her er fremtiden for medieproduktion, og at det kan blive rigtig stort.
Peter Thiel (manden bag PayPal red.) har et mantra, der lyder: ”Find en god idé, der ligner en dårlig idé.” Selvkørende biler er en god idé, der ligner en god idé, og da jeg kom til London, var der måske ti virksomheder, der alle arbejdede med den teknologi. Problemet er, at du ikke har en chance mod de store virksomheder, og derfor er det bedre at finde en idé, der på papiret ser dum ud, men gemmer på en masse potentiale.
Alle, der stiftede bekendtskab med vores teknologi, satte det i forbindelse med deep fake, men jeg så muligheden for at bruge det til noget andet og langt mere positivt. Det er fælles for næsten alle nye teknologier, at de møder modstand, når de først kommer frem, og sådan har det været og er stadigvæk med vores.
Jeg har altid vidst, at jeg ville starte min egen virksomhed. Alt hvad jeg har foretaget mig professionelt, har været med øje for, at jeg har kunne finde den rigtige idé for en dag at iværksætte mit eget. Det skete heldigvis med Synthesia.“
Hvad driver dig?
“Hvis du tænker på traditionel video- og filmproduktion, så involverer det normalt kamera, skuespillere, lydsystemer og et større hold bag. Vi bringer en ny form for videoproduktion til markedet, hvor vi kan eliminere kameraet, skuespillerne, studier og til dels også postproduktionen. Min drøm er, at en YouTuber med vores teknologi kan skabe en Hollywood-film fra sin computer derhjemme uden at bruge skuespillere eller Hollywood-budgetter. Og det skal gerne være indenfor ti år, hvis det står til mig. Photoshop blev tilgængeligt i 1991 og gav folk muligheden for at ændre på billeder digitalt. Indenfor musik ser vi et væld af de her bedroom producers, der lave globale hits derhjemme. Tænk, hvis vores teknologi skubber til en lignende udvikling inden for filmbranchen."
Efter nogle hæsblæsende år som general manager hos Joe & The Juice i New York, flyttede Aleksander Eng til Cypern for at cykle og komme ned i tempo. Siden har han åbnet et pizzeria og et luksushotel på øen, og …
Han er eksstatsminister, enkemand og arbejdsnarkoman. Og så har han lige fortalt hele Danmark om sin største sorg: tabet af datteren Signe, der som 24-årig tog sit eget liv, kort efter hendes far havde nået mag…