Euromans art director: ”Jeg elsker den nye Star Wars-plakat”

Det bliver en vigtig jul for alverdens Star Wars-nørder, når Harrison Ford gør comeback i den højt elskede fjerne galakse i Episode VII: The Force Awakens, der får premiere 18. december.

LÆS OGSÅ: Chewie, we’re home: Den nye Star Wars-film ser lovende ud

Men allerede i går blev der hængt julepynt op, da filmens biografplakat blev offentliggjort.

Begivenheden fik naturligvis nettet til at gå i krig med de store spørgsmål, for eksempel:

Er det en dødsstjerne, man kan se til højre i billedet?

Og hvorfor er den oprindelige Luke Skywalker-skuespiller Mark Hamill ikke med på plakaten, når nu han figurerer på rollelisten?

Først og fremmest glædede publikum sig dog over plakaten, der i bedste airbrushede stil binder an til æstetikken fra de tidlige film. Fansene har gættet på, at det er kunstneren Drew Struzan, der står bag. Struzan har tidligere lavet plakater til filmene og desuden til en lang række store film fra 1980’erne, såsom Indiana Jones, Blade Runner og Tilbage til Fremtiden.



Men Disney, der ejer rettighederne til Star Wars, har meldt ud, at det ikke er Struzans værk, selv om airbrush-mesteren allerede har tegnet en tegning med forbindelse til den syvende Star Wars-film. Selv om det ikke er Struzan, der er ansvarlig, er Euromans art director, Farshad Farzankia imponeret over den nye plakat.

”Jeg elsker den. Den er super fed.”

”Den minder om 80’erne, inden computergrafikkens tid, hvor det simpelthen var sådan, filmplakater så ud. Hvor en filmplakat var et håndtegnet kunstværk,” siger Farshad Farzankia, der mener, at biografplakaten for Episode VII: The Force Awakens har flere kvaliteter end blot at vække nostalgien til live.

”Det er en kunst at integrere så mange nærbilleder af personer i en plakat, uden at den mister sit liv. Men det fungerer ekstremt godt her. Samtidig overholder plakaten den klassiske Star Wars-formel med en næsten pædagogisk komposition, hvor det mørke og det lyse, det onde og det gode er symmetrisk modstillet over det centrerede logo.”

LÆS OGSÅ: 15 sjove film selv alvorlige mænd bør streame

LÆS OGSÅ: 15 bøger du skal læse inden du fylder 30

LÆS OGSÅ: De 13 mest stilede film nogensinde