Hvad får man, når man tager de uofficielle verdensmestre i sprød, tilbagelænet elevatormusik og spærrer dem inde i et rum med sønnen af en af Afrikas mest anerkendte musikere?
Et fantastisk album, der swinger fra start til slut.
Annonse
For det er, hvad der er sket i mødet mellem det texanske band Khruangbin og den maliske musiker Vieux Farka Touré, søn af Ali Farka Touré. Sammen har de kreeret ’Ali’, der ligger godt til i feltet blandt de bedste album i år. N
umrene består af semi-improviserede nyfortolkninger af udvalgte sange fra Ali Farka Tourés bagkatalog, hvor Vieux Farka Touré leverer vokalen. Khruangbins kronisk lækre og genkendelige strengespil bliver taget til nye højder i mødet med den afrikanske ’desert blues’-genre, og man skal være lavet af sten, hvis det ikke kaster et par vip med hovedet af sig.
Ali Farka Touré var oprindelig en af de store foregangsmænd udi ørkenblues, og den bliver nu opdateret på respektfuld vis og i samme ånd af hans søn.
’10’
Ja, den rigtige titel er faktisk ’Hitler Wears Hermès 10’, men det må man åbenbart heller ikke kalde et album længere.
Han har ellers gjort det ni gange tidligere, Buffalo-rapperen Westside Gunn, der med sin tiende udgave af ’HWH’-mixtapeserien sætter en vejstribetyk streg under, at han har de forenede staters bedste øre for klassisk, men underfundig hiphop, som mor lavede den.
Westside Gunn er i virkeligheden mere en kurator end en rapper.
På ’10’ får produktionerne og de mange gæsterappere lov til at stråle, eksempelvis på det uimodståelige old boys-træf ’Science Class’ med Raekwon, Busta Rhymes, Ghostface Killah og Stove God Cooks.
’Blue Rev’
Du kender godt de der åndsbollede internetudfordringer, som af og til dukker op og overtager dit feed.
Annonse
Man når aldrig helt at finde ud af, hvor i kattens navn de er opstået, og pludselig er Anders Samuelsen i et desperat øjeblik af ungdommelig kådhed også hoppet med på galejen?
Her kommer så vores langt mere smagfulde udfordring til dig: Prøv at se, hvor længe du kan sidde stille, mens du hører ’After The Earthquake’, sang nummer tre på canadiske Alvvays’ seneste og tredje album, ’Blue Rev’.
Den er fuldstændigt uimodståeligt energisk og håbløst forførende, ligesom resten af pladen for øvrigt. Ringer Alvvays ingen klokke?
Det er dem, der i 2013 udgav den lige så uimodståelige single ’Archie, Marry Me’, og hvis det heller ingen genlyd giver i dig, så er det bare med at komme i gang.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.