Læs bookerens bedste hiphop-anekdoter

Læs bookerens bedste hiphop-anekdoter

Kender du onkel Jørgen-typen? Typen, der med fem en halv velkomstdrinks i sig og rødvinssjusser, der overlappede allerede inden buffeten, begynder at ryste ”så-var-der-også-den-gang…”-historier ud af ærmet. 

Der sidder du. Nikker høfligt, mens du zoner længere og længere ud.  Men pludselig opdager du, at du faktisk lytter efter, og at onkel Jørgen snakker om den gang, han blev Eminems officielle europæiske booker, om den gang, han stod for Justin Timberlakes afterparty med hele Danmarks jetset, og om sin gode ven Mos Def, som i øvrigt er en totalt fed fyr privat. 

Sådan ville det udspille sig, hvis din onkel-Jørgen hed Peter Fredsted Jacobsen.  Han er medarrangør af Vanguard Music Festival og en sand enmandshær af en koncertbooker. Festivalen, der afholdes 1. og 2. august i København, blev lanceret sidste år, og for andet år i træk er det lykkedes ham at samle nogle af de største hiphop-kunstnere til en weekend ude i Søndermarken.


Peter Fredsted Jacobsen

Men hvordan? Hvordan lykkedes det Peter Fredsted Jacobsen at få samtlige medlemmer af Wu-Tang Clan til at kigge forbi Vanguard sidste år (uden slåskampe), mens han i år har skaffet så prominente navne som The Roots, Mos Def, The Pharcyde og Pete Dohertys genforenede Babyshambles? Og er det i øvrigt ikke et risikabelt set-up, når nu hiphop-kunstnere er notorisk kendt for at aflyse shows? 

Det har vi talt med den 49-årige booker om. Og undervejs faldt der en hel del ”så-var-der-også-den-gang…”-historier af. Historier som bookeren har med i tasken efter cirka 20 år i gamet. 

”Det er jo et netværk, jeg har opbygget gennem mange år,” svarer Peter Fredsted Jacobsen på spørgsmålet om, hvordan det nu igen er lykkes ham at stable et line-up på benene, der må gøre selv Roskilde Festivals bookere misundelige. 

”Men det er også et netværk, som er skævt, fordi jeg over årene har arbejdet mig væk fra kun at fokusere på nye trendbands. Samtidig kommer jeg fra en jazz- og soulbaggrund, og det har jeg så taget med mig”. 
Peter Fredsted Jacobsen mener til dels, at hans baggrund i musikken har hjulpet med at åbne nogle døre. Der har været en gensidig respekt ham og kunstnerne imellem, som har gjort, at han i dag er på fornavn med nogle af de største navne på hiphopscenen. For eksempel The Roots.

”Jeg har jo arbejdet med dem, lige siden deres karriere startede. Jeg har booket alle deres koncerter i Skandinavien fra day one, og vi har et godt venskab. De bor i New York og spiller det der Jimmy Fallon Show, men når jeg møder dem, så er det som at møde nogle gamle venner. Så catcher vi op og hænger ud.”

Når man som festival kører et så gennemført hiphop-program, som det Vanguard satser på, så kræver det lidt ekstra is i maven hos bookeren. Som man så på årets Roskilde Festival, hvor Drake og Chance The Rapper aflyste, er hiphopkunstnere ikke nødvendigvis de mest pålidelige hovednavne. 

Peter Fredsted Jacobsen tror, at det skyldes succesen, der kan stige nutidens unge rappere til hovedet, når musikkens lynhurtige udbredelse over internettet gør dem til stjerner, inden de kan nå at sige professionelle forpligtelser.  

”I dag kan der nogle gang gå bare en uge, fra kunstneren er en nobody, til vedkommende er the shit. Det er en voldsom ting at skulle forholde sig til, og det tror jeg også skete for sådan en som Chance The Rapper på Roskilde. Så står han der, han har spillet mere end 20 jobs, der ligger fem millioner dollars i baglommen, og så tænker han måske: ”Det kunne også være, at jeg bare skulle blive derhjemme. Købe nogle biler og invitere nogle damer over”,” siger Peter Fredsted Jacobsen, men tilføjer, at også de ’voksne’ rappere kan være en smule uberegnelige. 

For eksempel forsvandt Mos Def (født 1973, red.) lige inden en lydprøve, da Peter Fredsted Jacobsen havde booket ham til at spille på Store Vega i 2010. Han fandt rapperen på Spiseloppen på Christiania, hvor han sad og jammede på et klaver i en lukket restaurant.


Mos Def

Peter Fredsted Jacobsen har også oplevet udskejelser af mere voldelig art, da han i 2009 var på europæisk turné med Black Milk og Wu-Tang Clan, og de var nået til spillestedet Paradiso i Amsterdam. 

”Der var så en eller anden, der kastede et plastikkrus ned på scenen fra en balkon, og så viste Wu-Tang ligesom, at det der kung-fu-ræs, som de har prædiket hele deres karriere, ikke bare var snak. I løbet af et splitsekund var de et par stykker deroppe på balkonen, og så tog de sig lidt af ham. Jeg mener, han havde haft en hvid T-shirt på, som så ikke var hvid mere, hvis han overhovedet havde den på. Og så kom politiet for at finde ud af, hvad der var sket. Det endte med, at deres tour-manager tog skraldet, og så var det ham, der røg ind den nat.”
 
Den slags problemer var der nu ikke nogen af, da Wu-Tang Clan spillede i Søndermarken sidste sommer.

”Jeg vil skyde på, at de leverede én af deres bedste koncerter nogensinde på Vanguard i 2013,” siger Peter Fredsted Jacobsen, der mener, at Vanguards ukomplicerede arrangement får kunstnerne til at hygge sig.

”Sidste år hang de alle sammen ud og boede på det samme hotel. Der var kun kærlighed. Når de får lov at hænge ud sådan en hel dag som på Vanguard, så er de bare glade for at se hinanden.”


Vanguard 2013

Lørdag den 2. august holder Vanguard efterfest på Vega, når dagens musikprogram er overstået i Søndermarken. Det er dog ikke første gang, at Peter Fredsted Jacobsen har ansvaret for sådan en. Han stod for Justin Timberlakes officielle afterparty, forrige gang Timberlake spillede i Parken. 

”Det var sgu en nitte,” fortæller Peter Fredsted Jacobsen, der med sin makker i første omgang kun havde indvilliget i at lave festen, fordi Timbaland havde lovet at spille til den. Peter Fredsted Jacobsen havde mødt en lidt glat type fra det københavnske natteliv. En ”reklamebureau/modelagtig type”, der lovede, at de ville kunne tjene en million kroner på arrangementet – mindst.

””Vi kommer til at tjene sindssygt mange penge,” blev han ved med at sige, men der skete ikke en skid.”

Til sidst fik det umage hold dog booket en klub i København, og aftalen var, at de skulle reservere hele første sal til Timbaland og hans crew. Men da de var ude at se på stedet med nogle af Timbalands folk dagen inden, sagde én af dem, at de kunne nøjes med halvdelen, så klubben kunne sælge resten af bordene. 

”Så nu havde hele Danmarks elite af hotshots købt et bord på første sal. Vi snakker Jon Dahl, landsholdet, modeller, Remee og rend mig i røven. Og så kommer Timbalands manager ind, og det første han siger, er: ”Hvorfor har I lavet om på vores aftale?! Vi havde jo aftalt, at vi skulle have hele rummet”,” sukker Peter Fredsted Jacobsen. 

”Og nu ville Timbaland ikke optræde, og manageren krævede fem tusind dollars i hånden. Så det skaffede jeg ham på en halv time. Jeg ved ikke hvordan, men det gjorde jeg. Min makker var gået ned med stress på det tidspunkt. Han havde fået mavesår af hele forløbet. Manageren tog sine femtusind, og Timbaland smuttede ti minutter efter. Han optrådte ikke en gang, ” fortæller Peter Fredsted Jacobsen, der senere på aftenen så forbindelsen fra reklamebureauet bælle champagne til 4000 kroner flasken. 

”På min regning! Og senere – jeg ved ikke, hvad for nogle drugs de var på – gik det der reklamebureau konkurs og sagsøgte så mig og min makker.”  

Men det er fortid nu, konkursboet så ikke nogle af Peter Fredsted Jacobsens penge, og han kan koncentrere sig om for andet år i træk at trække en række stjerner til Vanguard – unge stjerner såvel som gamle koryfæer. Personlig glæder han sig særligt til George Clinton & Parliament Funkadelic, der spiller fredag, og Mos Def, der spiller lørdag.


George Clinton

”Mos Def er så massiv en personlighed. Jeg har lavet 15-20 koncerter med ham. Han er et ikon. En exceptionel performer.”

Selv om Peter Fredsted Jacobsen har booket mange store navne gennem årene, er der stadig mange kunstnere, han synes, han mangler. Eminem, eksempelvis, som det lige akkurat ikke er lykkedes ham at hive til Danmark.

Lige inden Eminem slog igennem med ’The Slim Shady LP’, havde Peter Fredsted Jacobsen ellers booket ham til ti koncerter rundt om i Europa. Eminems manager og advokater stillede kun et krav, nemlig at der var gode stoffer til rådighed på de forskellige venues.

Men så ramte ’The Slim Shady LP’ gaden, Eminem blev en mega-stjerne overnight, og så var den Europa-turné ikke længere aktuel, fortæller Peter Fredsted Jacobsen.

”Men hvis han ringer, så snakker vi da om det.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Musik og Bøger