Mark Ronson bragede inden jul sin ørehænger ’Uptown Funk’ ud til folket, og nu har sangen, der er produceret af Ronson og synges af Bruno Mars, vist sig at være en indbringende forretning på Spotify også. Det beretter Music Business Worldwide.

Spotify har i sin levetid modtaget skarp kritik for ikke at betale kunstnerne tilstrækkeligt. En kritik, der er særligt henvendt nye og mindre kendte artisters vilkår, da de etablerede navne efter alt at dømme fortsat har det godt. Og det er da sandsynligvis heller ikke noget, Mark Ronson i den nærmeste fremtid funderer over, når han tjekker bankkontoen.

’Uptown Funk’ er blevet streamet ikke mindre end 126 mio. gange og har dermed alene på Spotify indkasseret i omegnen af 6,3 mio. kroner siden sin udgivelse, 10. november sidste år. Med andre ord har sangen indtjent 700.000 kroner om ugen indtil nu. Måske er det noget, der kan få Taylor Swift til at genoverveje sit Spotify-boykot.

Det reelle tal kan dog vise sig at være endnu højere, da sange, der streames eller downloades fra betalingsbrugere, giver kunstnerne væsentligt mere end de 4 til 6 øre, som ikke-abonnerende musiklyttere bidrager med per stream.

Til sammenligning kan Rasmus Seebach nævnes, da han var den mest populære danske artist på Spotify i 2014. Hans mest spillede sang, ’Natteravn’, er i skrivende stund blevet streamet næsten 30 mio. gange siden sin udgivelse i 2009. 

Den sang skulle altså efter Spotifys egne tal have indbragt Rasmus og hans hold af producenter i omegnen af 1,5 mio. kr. på små seks år – et beløb ’Uptown Funk’ indbragte på lige over to uger.

Det spiller altså for engelske Ronson, og hvis du endnu ikke har hørt ’Uptown Funk’, kan du se musikvideoen her:

LÆS OGSÅ: Endelig afsløret: Kanyes sneakersamarbejde med Adidas

LÆS OGSÅ: Her er den officielle trailer for N.W.A.-biografien 'Straight Outta Compton'

LÆS OGSÅ: Nyt legetøj til rige action-mænd