Lad os først starte med navnet, inden du begynder at slå knuder på tungen. Det udtales hverken ‘Ay-sop’ eller ‘Æsoap’, men ‘ee-sop’. Så fik vi det på plads. 

Og nu skal du holde godt fast, for Aesop, der tager navn fra den gamle, græske historiefortæller af samme navn, er netop blevet opkøbt af L’Oreal for svimlende 17 milliarder kroner.  

Det australske skønhedsmærke blev startet af den tidligere hårstylist Dennis Paphitis i 1987 og har siden vokset sig til et af de mest kendte i sin genre: dyre plejeprodukter. Alt for dyre, hvis du spørger de fleste. 

Ud over indholdet i produkterne, der er plantebaserede og er lækre – det kan du tage vores ord for – har Aesop skabt en simpel, men distinkt æstetik, som kun er meget få brands forundt. Du har måske set dem, de mørke glasbeholdere og -flakoner med det hvide mærkat, der tager inspiration fra gamle apotekerprodukter, og som er blevet forsøgt efterlignet et utal af gange gennem årene. I hvert fald hvis du har sat fødderne på et toilet på en restaurant, der serverer usvovlet vine fra Jura og delemad, hvor Aesop er et household name. “Kvalitet anerkender kvalitet” og alt det der. 

Der har eftersigende været budkrig mellem L’Oreal, LVMH-gruppen og Shiseido, og L’Oreal løber ikke kun afsted med ejerskabet over produkterne. Aesop har nemlig også over 400 butikker på verdensplan – blandt andet her i København – der ikke overraskende også er små kunstværker i sig selv. Tag fx bare den i San Lorenzo-området i Rom, som den italienske filminstruktør Luc Guadagnino, manden bag ‘Call Me By Your Name’, har indrettet. 

Om Aesop med L’Oreal som ejer vil miste noget af den coolness, som de gennem årene har bygget op, vil tiden vise. Men det er måske også meget cool at blive opkøbt for 17 millarder kroner?