Adidas mente det seriøst, da de sagde, at de ville satse på NMD-modellen som årets absolutte højdespringer. 

Siden den tyske sportsgigant i december sidste år viste de første NMD-par frem, spredte hypen sig hurtigt omkring sneakeren.

Og som med enhver anden intelligent markedsføring startede adidas - naturligvis - med kun drypvis at frigive versioner af NMD - og tilmed i et yderst begrænset omfang, hvilket blandt andet betød, at den første udgave blev udsolgt på verdensplan inden for den første time.

Lige indtil den 17. marts 2016. Dagen har ikke noget navn officielt, men vi kan passende kalde den 'NMD Day'. For her lancerede adidas en hel række NMD-modeltyper i et bredt farvevalg. Og for første gang var NMD-skoen ikke længere kun forbeholdt ”Friend and Family”.

Og så vender vi lige tilbage til markedsføringen: Forud for lanceringen af de mere end 20 nye varianter var det ikke hos adidas muligt at få oplyst, i hvor stort omfang skoene var blevet produceret. Det skubbede yderligere til hypen hos dem, der ikke allerede havde fået fat i et par ved tidligere releases. 

Kombinationen af et - med adidas egne ord - 'fremragende produkt' og solid markedsføring førte til, at adidas på verdensplan solgte over 400.000 par NMD - alene den 17. marts. En af ​​de mest succesfulde dage i mærkets historie.

Det fremgår af årets første kvartalsrapport for den tyske sportsgigant, der netop er blevet offentliggjort, og hvor administrerende direktør i adidas-Gruppen, Herbert Hanier, nævner NMD som en del af virksomhedens vækst. Kvartalsregnskabet for årets første måneder er i øvrigt det bedste nogensinde for adidas.

"NMD's banebrydende design og den tekniske løbesål, der er forenet i én livsstil-sneaker, kombineret med solid markedsføring i verdens nøglebyer har været medvirkende til succesen," sagde Herbert Hanier ifølge Sole Collector i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten.

Da adidas' amerikanske storkonkurrent Nike sidste år lancerede deres hypede Air Jordan 11 "72-10" solgte skoen over en million par i december måned ifølge Hypebeast.  

Sidste år solgte adidas egen ’Superstar’ 15 millioner eksemplarer, og med 400.000 solgte sko på én dag, er der vist ingen tvivl om, at NMD i den grad må betegnes som en succes.  

På nettet florerer det i øvrigt lige nu med rygter om, at adidas til sommersæsonen er klar med endnu en videreudvikling af NMD-sneakeren.

Den nye sko får navnet NMD_XR1, og flere steder er der begyndt at dukke billeder op af modellen i både en mørk olivengrøn farve samt en 'triple white'.

NMD kombinerer teknologier fra adidas-arkivet i en moderne nyfortolkning med toptunet teknologi og primeknit overdel. Således har adidas hentet inspiration til skoen fra tidligere modeller som Micro Pacer (1985), Rising Star (1986) og Boston Super (1987).

LÆS OGSÅ: Adidas klar med ny opfølger til årets sneaker-satsning

LÆS OGSÅ: 8 mænd og deres solbriller

LÆS OGSÅ: Forårsgarderoben