Dem, der siger, at uret er mandens eneste smykke, glemte at spørge kvinderne scroll-down

Dem, der siger, at uret er mandens eneste smykke, glemte at spørge kvinderne

Den amerikanske tekstforfatter Brynn Wallner ejede ikke et ur, da hun i 2020 stiftede Instagram-kontoen Dimepiece om ure og kvinder. Den er på rekordtid gået fra at være totalt ukendt til at blive lidt af et online-fænomen i ur-kredse.

Af Christian Martinez
Foto: PR
Mode Euroman

I oktober sidste år blev Brynn Wallner i en sort Cadillac Escalade eskorteret til Newark-lufthavnen i New York af to bevæbnede politibetjente. Bilen er en af den slags onde SUV’er med tonede ruder, som man skal være rapstjerne eller kartelchef for rigtigt at sætte pris på. 

Brynn Wallner var på vej til lufthavnen for at flyve til Los Angeles, hvor hun skulle skyde en video for eBay, og hun havde en håndfuld af sine egne ure med. Deraf sikkerhedsforanstaltningerne. På håndleddet havde Wallner sit Cartier Tank Française, og i tasken lå et vintage Rolex Datejust og et nyere Breitling. Berettigede det til en bevæbnet eskorte? Slet ikke, tænkte Wallner, der til at begynde med troede, at nogen tog pis på hende. 

Det viste sig dog, at eBay blot var ekstra forsigtige, fordi de ikke ville stå med ansvaret i tilfælde af et tyveri. 

”Jeg følte mig som en diplomatdatter. Men det føltes også godt, for selvom urene slet ikke var så mange penge værd, så var det tankevækkende for mig at opleve. I hvilken anden branche ville det være sket? At gå ind i ur-branchen har givet mig indblik i en verden, som jeg ikke var fortrolig med, og det er både sjovt og interessant at se, hvordan ’den anden halvdel’ lever,” siger Brynn Wallner på en telefonlinje fra New York.  

Dimepiece er slang for en ’smuk kvinde’ – en ’10 ud af 10’ på den uofficielle skønhedsskala – og optræder blandt andet i raptekster fra 1990’ernes New York. Det er også navnet på den populære Instagram-konto, som Brynn Wallner stiftede i 2020, og som spiller på ordet ’timepiece’, altså ur. 

Dengang ejede hun ikke selv et ur, og projektet er født ud af hendes nysgerrighed efter at lære mere om luksusure, og hvordan kvinder passer ind i den verden. Wallner havde nemlig ikke så få begyndervanskeligheder: 

”Det var ikke nemt at vælge mit første ur. Når du ikke arver en passion for ure fra din familie, som mange ur-entusiaster gør, er man overladt til sig selv. Hvordan skulle jeg vide, hvad jeg ville have?” spørger Brynn Wallner, der ikke identificerede sig med Instagram-posts af ure, whisky, og cigarer, ”eller hvad mænd nu ellers går op i,” griner hun. 

Dimepiece var hendes måde at signalere, at platformen er helliget kvinder og ure, og at den ikke tager sig selv særlig højtideligt. Det har vist sig at være en succesfuld opskrift: Wallner har i dag 40.000 følgere og har udvidet med et website med en shop af kuraterede vintageure, ligesom en række anerkendte medier, heriblandt The New York Times og Harper’s Bazaar, har bragt interview med hende. Der er med andre ord rift om Brynn Walnner, som når fx eBay skal lave promotion-videoer om ure og gerne vil ramme det kvindelige publikum. 

Idéen til Dimepiece opstod, da Wallner arbejdede for Sotheby’s i New York, hvor hun skrev redaktionelt indhold til auktionshusets site. En dag prikkede afdelingen for ure hende på skulderen og bad hende lave indhold til et yngre publikum. Det er trods alt mere normalt, at en 25-årig investerer i et armbåndsur til 5.000 dollar end et David Hockney-maleri, så det gav mening at satse på ure. 

Problemet var bare, at Wallner intet anede om ure. 

”’Det er ok,’ sagde min chef, ’vi får lavet indholdet ude af huset, og så kan du bare redigere det på plads og finde fotos til at ledsage det.” 

Wallner gav sig til at se videoer på YouTube, hvor hun blandt andet lærte, hvordan man udtaler Audemars Piguet korrekt, hun lavede dybdegående research af de mest ikoniske ure, faktatjekkede på kryds og tværs, og langsomt indså hun til sin egen overraskelse, at hun var begyndt blive totalt optaget af ur-universet.

Hun læste alt, hun kunne opstøve om ure, om deres historie og om deres kulturelle betydning, og hun begyndte at lægge mærke til ure overalt, på tv, i biografen, på folks håndled i metroen. 

”Det blev min nye hobby, hvilket var ret sjovt, fordi jeg var 29 år gammel og egentlig troede, at jeg allerede vidste, hvad jeg gik op i,” siger hun.

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure