Soulland, Heliot Emil, Bedwin & The Heartbreakers og Raf Simons er hver især med til at puste liv i en trend, som måske vil dele vandene. Kendte stoffer optræder som motiv på fronten af flere t-shirts fra forskellige brands, og selvom der ikke er tale om direkte opfordringer til at tage stoffer, er det for mange formentlig et ømtåleligt emne.

Danske Soulland er blandt de brands, der har benyttet stoffer som motiv på flere designs. Lige nu kan man købe to forskellige t-shirts hos Soulland, der prydes af henholdsvis en hamp-plante og et citat, der læser ’Marijuana is Wholesome’. Valget af marihuana er ganske bevidst, og hensigten med designet er at tage et aktivt standpunkt i en florerende samfundsdebat for fri hash.

Silas Adler, som er Creative Director for Soulland, forklarer de ’skæve’ designs.

“Der er faktisk to aspekter i lige netop de designs. Først og fremmest er ’Marijuana is wholesome’ et citat, der stammer fra en pro-marihuana-march fra 60’erne, altså lige omkring Vietnam-krigen og hippiebevægelsen. Jeg mener ikke, at man kan sidestille marihuana med andre hårde stoffer. Vi (Soulland, red.) er generelt meget interesserede i 60’erne og 70’ernes protester, og vi har også haft benyttet ’Bombing for Peace is like Fucking for Virginity’, som også stammer fra den tids protester.”

Soulland 'Malky' t-shirt til cirka 450 kroner.

”Det andet aspekt er, at vi gennem det her citat og design rejser spørgsmålet om, at vi nok er blevet mere passive som mennesker, i hvert fald i Danmark og navnlig i den her sammenhæng om legalisering af marihuana. Dengang var man på gaden og protestere, men nu til dags accepterer man, at der bare hviskes i krogene og handles i skyggerne.”

”I USA er det anden sag. Der har man taget den politiske kamp og opnået nogle resultater. Det er blevet en kæmpestor industri i de stater, der har lovliggjort professionelt salg af ’weed’. Derovre er det jo også ’capitalism speaks’, og så snart man øjner en profit, så reagerer man på det.”

Har der været nogle moralske dilemmaer involveret i designet af de her t-shirts?

”Det vil der selvfølgelig altid være, når man arbejder med stoffer, men lige netop ’weed’ har altid været en del af Soulland og vores designs. Vi har tidligere lavet ”Sweeden”-trøjen og har generelt haft referencer til marihuana gennem vores designs. Se bare vores duftserie, som blandt andet indeholder duftene ’Purple Haze’ og ’Chronic’.”

Soulland 'Cooper' t-shirt til 820 kroner.

”Det er nok et spørgsmål om at kultivere folk, og det er også en af tankerne bag et samarbejde, vi snart kan præsentere med et amerikansk brand, der hedder ’Mister Green’. Det er et super skarpt og kurateret brand, hvor alle designs har noget med ’weed’ at gøre. Derfor håber vi, at det kan være med til at fjerne marihuanas ’Venice Beach-dude’-stigma, og åbne folks øjne for, hvad marihuana er og i særdeleshed ikke er.”

Så på sin vis er de her designs også jeres måde at tage et aktivt standpunkt i pro-marihuana-debatten?

”Ja, det er det helt klart. Det har altid være en del af Soulland.”



Heliot Emil - Ketamine t-shirt til 1.044 kroner.

Der er sikkert en del, der har svært ved at sidestille marihuana med eksempelvis kemiske ketamin, hvis oprindelige brugsmål var til bedøvelse i krigszoner. Heliot Emil har imidlertid allerede forklaret meningen med motivet, hvor det især er dualiteten i ketamins brugsmål, der har gjort, at det har fundet vej til designet. Dette skriver brandet selv på Instagram, men de har ikke lyst til at uddybe yderligere over for os.

Herunder kan du se flere eksempler på designs, hvor referencerne til hårde stoffer udgør en væsentlig del af motivet.

Bedwin and the Heartbreakers - Drop Acid, Not Bombs t-shirt til 650 kroner.

 

Raf Simons - LSD - XTC t-shirt til 2.499 kroner.

LÆS OGSÅ: Frisørerne guider: Sådan skal dit hår se ud i efteråret

LÆS OGSÅ: Peter Falktoft og Esben Bjerre lancerer egen tøjserie: ”Vi ville hæve os over at trykke vores logo på en standardiseret t-shirt"

LÆS OGSÅ: Nikolaj Lie Kaas: ”Jeg var en lillefinger fra at tage billetten”