Hvornår har du sidst tænkt, at børn skal komme ind i kampen og få sig nogle mere elegante gevandter, når de leger i naturen? Nå, det har du aldrig? Men nu får den yngste generation ikke desto mindre netop mulighed for at iklæde sig moderne items, mens fangelegen skal leges, og fodbolden spilles.

Arket, som er kendt for sine stilrene designs til overkommelige priser, og den eksklusive shoppingside Mr. Porter, der lægger baren højt for herretøj – både i kvalitet, design og pris, har nemlig indgået et samarbejde om at producere en omfattende kollektion på hele 120 styles til voksne og børn – 70 af dem er til mænd, mens de sidste 50 er lavet i unisex til børn.

Kollektionen, som er resultatet af et spektakulært møde mellem fast fashion og high-end herremode, består af en lang række hverdagsgenstande – alt fra frakker og sweatshirts til jeans og kasketter – som er designet i mere farverige nuancer, end vi er vant til at se fra Arket og Mr. Porters egne designs.

Samarbejdet har også en tredje aktør. Nemlig den britiske organisation Planet Good Earth, der til dagligt arbejder med at engagere den yngre målgruppe til at deltage i bevægelsen mod et bedre klima på verdensplan, hvilket giver god mening, eftersom kollektionen har til formål at samle familien om udendørsaktiviteter – mens du er velklædt, selvfølgelig.

Det er ikke hver dag, at Arket indgår denne type samarbejder. Det er faktisk det første af slagsen for det skandinaviske brand, mens det er første gang, at Mr. Porter kaster sig over tøj til børn.

”Det er en innovativ kollektion, fordi den er både unisex og tidløs på samme tid, og den er inspireret af glæden ved farver og natur. Lanceringen af dette samarbejde med Mr. Porter giver os en unik mulighed for at nå ud til et globalt, stilbevidst publikum, der leder efter moderne og bæredygtige hverdagsdesigns,” siger Karl-Johan Bogefors, kommunikationsdirektør hos Arket, i en pressemeddelelse.

Hvis du nævner navnet Mr. Porter for personer, som kender til shoppingportalen, er det hverken børnetøj eller påklædning til haven, der er det første, som ringer en klokke. Tværtimod vil tankerne nok nærmere vandre mod verdenskendte designere og eksklusive brands.

Det holder dem dog ikke tilbage, forklarer Daniel Todd, indkøbschef hos Mr. Porter.

"Vi er meget begejstrede for at samarbejde med Arket om en eksklusiv kollektion på tværs af herretøj og børnetøj. Dette partnerskab blev skabt ud fra fælles værdier om vigtigheden af at tilbringe tid med dine nærmeste, opleve naturens skønhed og at se godt ud, mens du gør det. Tøjet er lavet til at gå på opdagelse og have det sjovt i, og vi ønskede at formidle en følelse af frihed til vores kunder gennem denne kollektion.”

Den nye kollektion, der er er blevet sat til salg i dag, kan findes på Mr. Porter, mens udvalgte varer kan findes på Arket og i deres flagship-butikker i København, Stockholm, Paris, London og Amsterdam.