Det orange telt, hvor mange af de største musikalske minder er opstået, bliver nu omdannet til 10 unikke sneakers.  

Det danske sportstøjsmærke Hummel har nemlig brugt materialer fra den originale teltdug fra 1984, som var nummer to i rækken og er blevet brugt frem til 2000 til at designe de 10 sneakers.

Til at skabe opmærksomhed på skoene har Hummet bedt det danske popband Scarlet Pleasure om at bære dem under dagens koncert på netop Orange Scene. Og efter eftermiddagens koncert vil det unge band signere en håndfuld af skoene, som efterfølgende vil blive sat på auktion. Her vil pengene gå til et projekt defineret af bandet.

De orange sneakers kommer kun i størrelse 41, hvilket sætter sine begrænsninger for de fleste, men den danske virksomhed ser da også mest de nye sneakers som et samlerobjekt. Og de vil da heller ikke blive sat til salg på almindelig vis, man kan i stedet få fingrene i dem gennem ovennævne auktion eller konkurrencer, som finder sted i løbet af festivalen.

Den orange ruskindsneaker er blevet tilsat stykker af teltet fra Orange Scene. 

For at ramme et bredere publikum har Hummel for fjerde år i træk designet en officiel Roskilde Festival-kollektion bestående af et par ruskindssneakers og en fodboldinspireret T-shirt. Sneakersne kommer i det noget mere tilgængelige antal af 800 stykker, men kan kun købes i Hummel shoppen i Trade Zone under festivalen.

Årets officielle Roskilde-sneaker kommer i 800 eksemplarer.

Sneakeren er en moderne fortolkning af Hummels bestsellere: Reflex og den originale Marathona fra midt 80’erne. Det nye er især den reflekterende detalje, som trækker referencer til festivalens natlige aktiviteter.

Den sorte T-shirt skal ses som en kombination mellem en klassisk hverdags T-shirt og en sportstrøje, hvilket viser sig i det åndbare materiale. Prisen er 300 kr. for T-shirten og 700 kr. for sneakeren.

Begge sneakers og T-shirten er alle prydet af festivalens logo, hvor Orange Scenes teltdug har været præsenteret siden 1978. 

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival 2016: Mænd, her er den festivalstil, kvinderne kan li’

LÆS OGSÅ: Sommerens største tendens: Hop i arbejdstøjet, hvis du vil være cool

LÆS OGSÅ: Wood Wood i nyt arbejde med amerikansk sportsbrand