Da Balenciaga i foråret lancerede et par rødskindede slippers, var internettet hurtig til at drage en parallel til McDonald’s’ klassiske, røde pomfritbakker.

Det ragede sandsynligvis ikke Balenciaga det fjerneste, men et Twitter-opslag med sammenligningen passerede alligevel 100.000 likes.

Og så til nu, for det gode grin er tilsyneladende også nået hele vejen over til vores svenske naboer. Her har McDonald’s i Sverige nyfortolket pomfritbakken à la Balenciaga, og lover tilmed at sætte den fine papslipper i produktion, hvis deres opslag får mere end 103.000 likes.

Det er ikke første gang, at Balenciaga må se sig latterliggjort. 

Nogenlunde samme manøvre, som McDonald's her har anvendt, begav Ikea sig ud, da Balenciaga forrige år lancerede en bæretaske, som delte påfaldende udsigtstræk med Ikeas velkendte 'Frakta'-bærepose. 

Da svarede Ikea igen ved at udsende en infografik, så man let kunne adskille en ægte 'Frakta' fra en Balenciaga-fortolkning. 

Åh ja, kære svenskere.