Det fik internettet til at gå i selvsving, og mange gjorde sig morsomme på det franske modehus' vegne. I første omgang svarede Ikea, at virksomheden var smigret over, at Balenciaga havde ladet sig inspirere af deres karakteristiske bærepose. Men nu benytter den svenske møbelgigant lejligheden til at slå fast, at deres model er den ægte version i en ny kampagne.
På Ikeas hjemmeside og sociale medier, kan man lige nu finde en guide til, hvordan man identificerer en ægte Ikea-pose fra en Balenciaga-kopi i fire trin:
Annonse
1. Ryst den. Hvis den rasler, er det den ægte vare.
2. Multifunktionel. Den kan bære hockeyudstyr, mursten og endda vand.
3. Smid den på jorden. En ægte Frakta renses enkelt med en vandslange, når den bliver beskidt.
4. Prisskillet er kun 5 kr.
Kampagnen er lavet af det svenske reklamebureau Acne, og til onlinemagasinet Creativity siger bureauets kreative direktør Johan Holgrem, at han synes, at Balenciagas taske er "uventet og genial".
"Jeg kan lide flirten, og jeg tænkte: Hvorfor ikke flirte tilbage? Så det gjorde vi," siger han.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.