Det fik internettet til at gå i selvsving, og mange gjorde sig morsomme på det franske modehus' vegne. I første omgang svarede Ikea, at virksomheden var smigret over, at Balenciaga havde ladet sig inspirere af deres karakteristiske bærepose. Men nu benytter den svenske møbelgigant lejligheden til at slå fast, at deres model er den ægte version i en ny kampagne.
På Ikeas hjemmeside og sociale medier, kan man lige nu finde en guide til, hvordan man identificerer en ægte Ikea-pose fra en Balenciaga-kopi i fire trin:
1. Ryst den. Hvis den rasler, er det den ægte vare.
2. Multifunktionel. Den kan bære hockeyudstyr, mursten og endda vand.
3. Smid den på jorden. En ægte Frakta renses enkelt med en vandslange, når den bliver beskidt.
4. Prisskillet er kun 5 kr.
Kampagnen er lavet af det svenske reklamebureau Acne, og til onlinemagasinet Creativity siger bureauets kreative direktør Johan Holgrem, at han synes, at Balenciagas taske er "uventet og genial".
Annonse
"Jeg kan lide flirten, og jeg tænkte: Hvorfor ikke flirte tilbage? Så det gjorde vi," siger han.
Jeg kan ikke være andre end mig selv. Jeg kan ikke ændre min
personlighed. Jeg bliver nødt til at insistere på at være mig selv i offentligheden og ikke opfinde en offentlig karakter, for det bliver jeg sindssyg af.