Demna Gvasalia, den georgiske chefdesigner hos både Balenciaga og Vetements, lader til have én mission med sine kollektioner: at fucke modebranchen op indefra. Han har gjort den dårlige pasform, de grimme farvesammensætninger og det billige eftertragtelsesværdigt, som man blandt andet så det med Vetements DHL-t-shirt, der blev hans store gennembrud.

Uden at han selv vidste det, eller måske gjorde han, viste han, at mode ikke er andet, end det modehusene bestemmer det er. Skriver du Gucci på en neonfarvet t-shirt er det pludselig interessant, på samme måde som da Marcel Duchamp udstillede et urinal og et cykelhjul på et museum. Kunst og mode er, hvad vi får fortalt er moderne, og hvis autoriteter som Vetements og Balenciaga, siger at en højhælet Crocs-sko er moderne, så er det sådan, det er.

Han kæmper for en (mode-)revolution, hvor guillotinen skal falde ved det kedelige, og det man har set før. Den tanke kommer til udtryk i det, der lige så nemt kunne have været den ene aprilsnar efter den anden.

Sidste år lancerede Balenciaga ’Ikeapose-tasken’ til 12.000 kroner inspireret af den klassiske blå skulderpose, som bruges til vasketøj verden over. Kort efter udgav luksusmærket en speciel udgave af den papirspose, man får i deres butikker. I stedet for papir var det kalvelæder og i stedet for at være noget, man fik med købet, kostede den 7.000 kroner. Hver gang er internettet blevet rystet og brust over i en blanding af grin, hån og afsky.

Demna Gvasalias nyeste påfund er den såkaldte ’T-shirt Shirt’, der har fået bloggere, bestyrtede brugere og medier som The Guardian og New York Times til tastaturet.

”Modeverdenen er ikke den rigtige verden. Min æstetik er en slags hyper-realisme. Jeg er ikke interesseret i at leve i en perfekt drøm. Jeg ville kede mig ihjel,” siger han til The Guardian.

Det nye design er præcis, hvad den udgiver sig for at være. En T-shirt og en skjorte i én. Og så koster den 8.200 kroner.

Det er dog ikke første gang at Demna Gvasalia har forsøgt sig med ’tøj-i-tøj’, eller hvad den beklædningstype skal kaldes. For Vetements har han i et samarbejde med Levi’s lavet den dobbelte denimjakke. Han har også skabt en dobbeltskjorte, så du selv om morgenen kan vurdere, om du er til blå-hvide striber eller dyb, mørkeblå.

Er det så latterligt, at det faktisk er genialt? Eller er det bare endnu en måde at skabe opmærksomhed på sig selv, som den der prutter højt i klassen? Og er det virkelig så nemt at skabe røre i cyberspace? Måske. Det bliver i hvert fald ikke sidste gang, at Gvasalia kommer til at udfordre, hvad der er god smag, dårlig smag, og hvad der bare er underligt.

LÆS OGSÅ: Sæsonens solbrille er hurtig og kantet: Skal du have den?

LÆS OGSÅ: S360: Barbour: Et mærke med sjæl og historie

LÆS OGSÅ: Sjældent Rolex sætter Danmarksrekord på stor ur-auktion