Da Yuki Katsuta var ung, drog han ud i verden og fik job i modebutikken Barneys New York i byen af samme navn. Her lærte han, hvordan en mand finder sin helt egen stil. Der var to bestyrere af butikken, to brødre. Den ene var altid klædt i et jakkesæt med vest – mørkeblåt i den kolde halvdel af året og lidt lysere gråt i den varme halvdel. Den anden bar hver eneste dag en mørk blazer og grå flannelsbukser.

I de første uger på jobbet syntes Yuki Katsuta ikke om den form for konservatisme. Det var for uopfindsomt, for kedeligt. Men som dagene gik opdagede han, hvad uniformen gjorde ved cheferne.

”Det gav dem en aura af ro og selvtillid. Det var dem, der bar klæderne, ikke omvendt. De var to af de mest afklarede mennesker, jeg har kendt, og de havde virkelig god stil.”
Yuki Katsuta begyndte i det små at efterligne de to brødre. Han bar en tid det samme type jakkesæt og skiftede senere til blazer.

”Men når jeg så mig i spejlet, så jeg ikke mig. Det var bare en kopi. Jeg besluttede at finde min egen stil og eksperimenterede, indtil den var der. Jeg fandt ud af, at god stil er forskelligt fra menneske til menneske. Du skal finde dit favorittøj og holde dig til det. Du ved, hvad det er, når du finder det. Tøjet hjælper din identitet med at træde tydeligt frem.”

Yuki Katsuta er i dag 55 år og forsknings- og udviklingschef i den japanske modekæde Uniqlo, som nu åbner butik i København. Han har ansvaret for at finde og genopfinde design til kædens utallige butikker på verdensplan. Euroman møder Katsuta til en snak før åbningen. Han er iklædt et mørkegråt uldjakkesæt med stumpende bukser og en lys button down skjorte med et diskret kvadratmønster.

”Det var den stil, jeg fandt frem til i New York. Den har fulgt mig i over 30 år,” siger han med et venligt smil.

Uniqlo er grundlagt af Tadashi Yanai, der overtog sin fars tøjforretning og åbnede den første Uniqlo-forretning i Hiroshima i 1984 under navnet ’Unique Clothing Warehouse’. I dag er der mere end 2.000 Uniqlo-butikker verden over, heraf halvdelen i Japan, og årsomsætningen er 125 milliarder dollar. Brandet er et af flere i koncernen Fast Retailing Company, der også ejer blandt andet Theory og Helmut Lang. Tadashi Yanai er nu Japans rigeste mand.

Topchefen Yuki Katsutas egen tøjfilosofi går fint i tråd med Uniqlo’s bærende tanke, der er baseret på at skabe et design og et produkt, du kan bære i årevis. Målet er at kreere tøj, som ikke er underlagt modens skiftende sæsoner, men er så enkelt i sit design og så funktionelt, at folk har råd og lyst til at bære det igen og igen. Han kalder det sin ’minus-filosofi’.

”Vi skaber godt design, men ikke fancy design. Det er vigtigt at skelne. Min datter købte som teenager en kjole, som har fulgt hende lige siden. Hun er i dag 29 år. Den har været med hende op gennem skolen og universitetet, den har været med på job, og den har været med til fester og middage. Den er blevet en del af hendes liv. Det er sådan, vi tænker,” siger Katsuta. 

Uniqlo åbner sin første butik i Danmark 5. april.