’G-Shock’ for dyre drenge: Richard Mille på auktion

’G-Shock’ for dyre drenge: Richard Mille på auktion

Man enten elsker eller hader det: Richard Mille er for ure, hvad Bugatti Veyron er for sportsvogne. For vildt, for dyrt og for meget – men også fantastisk. Nu er en sjælden model på auktion i Genève.

Offentliggjort

Urbranchen havde ikke rigtigt set noget lignende, da Richard Mille lancerede sit første ur for tyve år siden: RM001 havde ikke bare en manuel tourbillon, en af de sværeste komplikationer at lave, men også en ’torque’ indikator, så man kunne aflæse spændingen i hovedfjederen, så man ikke trak uret hverken for lidt eller for meget op. Hvis det havde været instrumentbrættet på en bil, ville det svare til en omdrejningstæller, og selvom det var aldeles overflødigt horologisk flødeskum, så gik det ikke hen over hovedet på urtosserne. Heller ikke at uret var designet med hightech fra luftfartsindustrien og motorsporten (deriblandt broer i værket, der var tegnet med inspiration fra affjedringssystemet i Formel 1). Nå ja, og så kostede det 1 million kroner. ’Blærerøve,’ sagde skeptikerne, men uret var ikke kun til pynt. Det var så modstandsdygtigt overfor slag og stød, at RM001 bogstaveligt talt blev kastet ind på scenen ved præsentationen i Genève.

Richard Mille har lige siden skabt sig et navn som leverandør af verdens mest avancerede sportsure, der trods avantgardistiske materialer og løsninger, insisterer på også at lave ure efter klassiske schweiziske traditioner. De er også fremme i skoene i forhold til marketing og har i over 10 år været sponser for tennis-fænomenet Rafael Nadal og pt. sponsor for team Ferrari i Formel 1.

Man kan være sikker på flere ting med et Richard Mille: Urkassen er næsten altid tonneau-formet (efter det franske ord for ’tønde’) og gennemsigtig eller ’skeletonized,’ så man kan se det komplicerede urværk både for- og bagfra. Prisen er altid aldeles ude i skoven (det dyreste Richard Mille hidtil er Sapphire Tourbillon 56-02 til 12 millioner kroner). Og så er der altid et element af hightech, som stjæler dagsordenen: Som fx Rafael Nadals nyeste ur, RM027, der er så let (30 gram) at det flyder ovenpå vand (trods det faktum at det kan modstå 12.000 g-kræfter). Nå ja, og så deler brandet vandene i en grad, at det minder om religion: Man enten forstår Richard Mille for, hvad det bringer til torvs, eller synes det er horologisk blålys, et Costa Brava-ur til Dubai-priser.

Nu udbyder auktionshuset Philips et sjældent Richard Mille på en online-auktion, der forventes at få ursamlere verden over til tasterne. I al fald dem med en tyk tegnebog for uret er estimeret til at sælge for op mod 3,4 millioner kroner. Uret er et RM 022 Tourbillon Aerodyne Dual Time og er del af kollektionen Red-White-Blue Limited Edition fra 2018, som kun var til salg i Richard Mille-boutiques i USA. Hver model var begrænset til 10 eksemplar, der med farverne rød, hvid og blå var tænkt som en hyldest til det amerikanske flag.