’G-Shock’ for dyre drenge: Richard Mille på auktion scroll-down

’G-Shock’ for dyre drenge: Richard Mille på auktion

Man enten elsker eller hader det: Richard Mille er for ure, hvad Bugatti Veyron er for sportsvogne. For vildt, for dyrt og for meget – men også fantastisk. Nu er en sjælden model på auktion i Genève.

Af Christian Martinez
Foto: PR
Mode Euroman

Urbranchen havde ikke rigtigt set noget lignende, da Richard Mille lancerede sit første ur for tyve år siden: RM001 havde ikke bare en manuel tourbillon, en af de sværeste komplikationer at lave, men også en ’torque’ indikator, så man kunne aflæse spændingen i hovedfjederen, så man ikke trak uret hverken for lidt eller for meget op. Hvis det havde været instrumentbrættet på en bil, ville det svare til en omdrejningstæller, og selvom det var aldeles overflødigt horologisk flødeskum, så gik det ikke hen over hovedet på urtosserne. Heller ikke at uret var designet med hightech fra luftfartsindustrien og motorsporten (deriblandt broer i værket, der var tegnet med inspiration fra affjedringssystemet i Formel 1). Nå ja, og så kostede det 1 million kroner. ’Blærerøve,’ sagde skeptikerne, men uret var ikke kun til pynt. Det var så modstandsdygtigt overfor slag og stød, at RM001 bogstaveligt talt blev kastet ind på scenen ved præsentationen i Genève.

Richard Mille har lige siden skabt sig et navn som leverandør af verdens mest avancerede sportsure, der trods avantgardistiske materialer og løsninger, insisterer på også at lave ure efter klassiske schweiziske traditioner. De er også fremme i skoene i forhold til marketing og har i over 10 år været sponser for tennis-fænomenet Rafael Nadal og pt. sponsor for team Ferrari i Formel 1.

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure