"Sunflower kan blive Danmarks svar på Acne"
Med sit fokus på pasformer, kvalitet og klassiske dyder har Sunflower imponeret i den absolutte top af dansk mode. Nu skal resten af verden indtages, fortæller brandets grundlægger, Ulrik Pedersen.

Hvad er Sunflowers rolle i modebranchen?
”Vi er et godt, gedigent herrebrand, som finder tilbage til fortidens dyder. Det lyder måske som en kliché, men det er sandt nok. De seneste par år er der sket et skred i branchen. Alting går så hurtigt. Tingene skal hurtigt ind og hurtigt ud og se flotte ud på Instagram, men i farten har ingen taget højde for, hvordan tøjet er at have på. Trends, der er in i dag, kan være det modsatte i morgen. Det, mener vi, er en kedelig tendens, og derfor tror vi ganske enkelt på at gå en anden vej."
Hvad gør jeres brand unikt?
”Det prøver vi slet ikke at være, og det er i virkeligheden nok dét, som gør Sunflower unikt. Her er en simpel, men lækker skjorte et vinderprodukt. Vi behøver ikke så meget andet end klassiske styles, men det stiller også krav til kvaliteten, for ellers falder hele vores koncept sammen. Det er derfor, at kvalitet er det absolutte nøgleord i alle vores kollektioner.”
Hvad er jeres ambitioner?
”Vi har præsenteret vores anden kollektion, og herfra begynder vi at brede os ud. Først til England og USA, derefter til Italien, Tyskland og andre steder. Nu skal hele verden dækkes af. Det er gået hurtigt, men jeg har også haft det rigtige hold med fra start. Når man kun arbejder med de bedste, så kan det kun ende godt. Vores ambition er, i al beskedenhed, at være de bedste.”
Hvorfor hedder I Sunflower?
”Det er desværre ikke sådan, at vi pludselig fik en kreativ åbenbaring i en inspirerende situation. Vi fandt frem til navnet i en helt klassisk brainstorm med MOON (Martin Gjesings produktionsbureau, red.), hvor navnet pludselig kom ind fra siden. Vi faldt nærmest ned af stolen, fordi det lød så rigtigt i forhold til vores visioner om at skabe noget, som får folk til at reflektere over, hvem vi er, og hvad vi står for.”

Hvem er den typiske Sunflower-mand?
”I modsætning til mange andre designere, så går jeg ikke og håber på at få rene Sunflower-mænd, tværtimod. Jeg laver tøj til mænd, som tager stilling til tøjet og køber det, fordi det klæder dem – ikke fordi de har set det på Instagram. Der er så mange, der shopper ud fra navnet i nakken, uden overhovedet at overveje, om pasformen er rigtig. Jeg vil langt hellere have kunden, der har perspektiv i sine tøjkøb og ved, hvad han vil have. Så betyder det ikke noget, at han køber sine jeans et andet sted – så længe han også har taget stilling til dem.” ■
Se, hvad vi ellers skriver om: Stil