Foto: Kith

Ugens mode-overblik: Tommy Hilfiger og Kith hylder 90’erne, mens Han Kjøbenhavn fejrer jubilæum med ny kollektion

Hvad har ugen budt på af nye kollektioner og samarbejder i modeverdenen? Blandt andet nyt fra H&M, Han Kjøbenhavn og Tommy Hilfiger/Kith. Vi har her samlet alle de bedste nyheder.

Han Kjøbenhavn fylder 10 år og fejrer det med ny minikollektion

Det er allerede 10 år siden, at Jannik Wikkelsø Davidsen sammen med Tim Faith Hancock grundlagde Han Kjøbenhavn. Derfor har det danske mærke med det rå forstadslook lavet en ny minikollektion for at markere jubilæet.

Kollektionen indeholder 10 produkter i alt. Eksempelvis en sko i samarbejde med Puma, en velour-skjorte, et army jump suit og et par solbriller. Produkterne er skabt efter inspiration fra mærkets arkiv og historie.

Du kan købe de 10 styles fra i dag af på Han Kjøbenhavns hjemmeside, hvor du også kan se hele minikollektionen.

H&M med referencer til den amerikanske fodboldliga Ivy League i efterårskollektion

Den svenske tøjgigant har løftet sløret for deres efterårskollektion, som har fået navnet 'Athletic Prep'. Kollektionen henter elementer fra den amerikanske fodboldliga Ivy League, der består af hold fra universiteter beliggende på USA's østkyst.

Det er sportstøj kombineret med traditionel æstetik - retro duffelcoats, ternede bukser, trøjer og jakker. Tøjet kommer på hylderne i butikkerne 6. september, men kan også købes på H&M's hjemmeside.

Barbour Beacon - Barbours nye undermærke

Barbour med hovedbase i South Shields, Storbritannien, har klædt moderne mænd på siden 1894. Nu har mærket med den lange historie og store sjæl skabt et nyt undermærke. Barbour Beacon hedder det, og de har netop præsenteret første efterårskollektion. 

Mærket respekterer tydeligt den klassiske æstestik fra Barbour, samtidig med at tilføje subtile silhuetjusteringer og nye grafiske T-shirts. Der er også lavet flere fede kasketter og huer. Tøjet kan allerede købes hos Topman.

Hiphop-og 90'erne nostalgi i Tommy Hilfigers og Kiths nye tøjlinje

"Det her handler ikke om inspiration. Det handler om så meget mere. Det er til den 15 år gamle mig. Det er til mine venner og jeg, der gik med Tommy-tøj i 1996 og troede, at vi ingen bekymringer i livet havde."

"Når man vokser op, identificerer man sig med mennesker eller brands, der former den måde, man anskuer tingene på. Tommy Hilfiger lærte mig at se et brand som mere end blot tøj. Det repræsenterede en hel livstil. Som børn, der voksede op i 90’erne, købte vi ikke blot dit tøj, vi gik ind i din verden. To årtier senere går det op for mig, at jeg aldrig har forladt den."

Sådan skriver Kith-bagmanden Ronnie Fieg i et håndskrevet brev til Hilfiger.

Kith er gået sammen med idolet Tommy Hilfiger i et nyt samarbejde, hvor de genoplever 90'erne og hiphop-udtrykket fra den periode. Du kan se hele kollektionen på Kiths hjemmeside, men det vises endnu ikke, hvornår den bliver tilgængelig for køb.

Se, hvad vi ellers skriver om: Stilguide og Shopping