Moscot butik overblik.jpg

Moscot åbner butik i København

Hvad har Truman Capote, Johnny Depp og Woody Allen til fælles? Samme ikoniske brillestel, modellen 'Lemtosh' af den amerikanske brille-sværvægter Moscot.

Kunstner Andy Warhol havde også Moscot som et af sine favoritmærker og forelskede sig i modellen 'Miltzen', der blev introduceret i 1930'erne. Særligt den gennemsigtige ’Crystal’-ramme tyede han til.

Nu har den 106 år gamle, familieejede virksomhed åbnet sin første flagship-store i Danmark, nærmere bestemt på Købmagergade 50b i Indre København. Moscot-butikken har netop slået dørene op for sine danske kunder her ved indgangen af 2022.

"Mine studier i København har i høj grad påvirket min designsensibilitet og tilgang. Jeg har altid beundret den danske designkultur, og det er en ære at bringe et stykke af vores unikke downtown NYC-rødder og ikoniske rammer til denne store, historiske by,” fortæller Zack Moscot, Chief Design Officer og femte generation i familievirksomheden, i en pressemeddelelse.

Med butikken i København udvider Moscot sit antal af flagship-stores på verdensplan til 18.

Loafers modeoverblik.jpg

Vinny’s og Soulland præsenterer loafers-samarbejde

Virgil Nicholas teasede tirsdag i et Instagram-opslag om et kommende samarbejde mellem hans skomærke Vinny's og Soulland. Her beskrev Nicholas, hvor meget Soulland-stifter Silas Adler har betydet for ham gennem hans liv og senere karriere:

"Jeg mødte Silas første gang gennem mine omgivelser, hvor alle skatede, og jeg bare ikke vidste, hvordan man gjorde det. Jeg var et barn, og han var en af de rigtige OG's, der gjorde det hele, og gjorde alt det rigtige.

Silas var Soulland, han var Y.B.E, og han fik mig til at tro på mig selv uden at tale med mig om det. Jeg var engang hans fanboy, i dag er han min branche-storebror. Da jeg lancerede Vinny's, var dette nummer 1 på min liste over præstationer. Ægte samarbejde, ægte beundring, tro mod vores by, ånd og sjæle. Vi er ved at lancere en smash," skrev han i opslaget.

Nu kan vi fortælle flere detaljer omkring samarbejdet mellem Vinny's og Soulland; der er naturligvis tale om nogle loafers. To forskellige par, der bliver tilgængelig 12. januar på mærkernes hjemmesider i hhv. raffle (Soulland) og sign-up access (Vinny’s) og derudover eksklusivt hos de toneangivende modebutikker Ssense, American Rag, Mr. Porter, End, Browns og Wallace til en pris på 2.500 kroner.

 

Clarks 22 overblik.jpg

Clarks indleder 2022 med flere spændende collabs

Findes der et mere slidstærkt brand end Clarks Originals? Skofabrikanten fra 1825 er aldeles legendarisk for sine sko med bløde gummisåler. I 70’erne gjorde de britiske Mods desert booten til en del af deres uniformering. I 90’erne gjorde hiphoppere som Wu Tangs klanmedlemmer den fodformede Wallabee street. Og et rockikon som Liam Gallagher har også set flabet godt ud i sko fra Clarks årti efter årti.

I dag passer skoene fra den snart 200 år gamle engelske fabrikant ind i de fleste subkulturer og på de fleste påklædningsniveauer.

Gennem årene har Clarks lavet mange vellykkede collabs, lige fra Aimé Leon Dore til danske Le Fix. Et tilbagvendende samarbejde er med den japanske detail-gigant Beams, og de to brands har netop præsenteret deres nyeste sko sammen.

Denne gang har Beams og stylist Akio Hasegawa valgt at skabe en ny version af Wallabee-modellen, og den adskiller sig blandt andet ved at have fjernet snørebåndene og fremstår mere atletisk. 'Dubbed Wallaroo' har Akio Hasegawa døbt skoen, der lander på Beams' webshop 15. januar til en pris på omkring 2.000 kroner.

Men det er ikke det eneste collab, som Clarks har indledt 2022 med. Skoproducenten Hender Scheme, der også er japansk, har kastet sig over The Desert Boot og givet den en udsmykning på skoens spids, som skal ligne peace-tegnet.

Det er første gang, at Hender Scheme og Clarks samarbejder. Skoen koster 1.820 kroner og kan købes her.

 

Samsøe januar 22.jpg

Samsøe Samsøe dyrker 70’erne og 80’erne i ny kollektion

Vi går lysere tider i møde, er budskabet i Samsøe Samsøes nye SS22-kollektion, der er døbt 'Chasing the Sun'.

Her genbesøger det københavnske tøjmærke garderoben fra 70'erne og 80'erne, hvilket alt sammen skal give en fornemmelse af roadtrip og frihed.

Brede bukser, store flipper, print og brunlige nuancer på skjorter og striktøj fremkalder 70'ernes legesyge tilgang til mode, mens skræddersyede jakkesæt i uld og twill giver mere formelle looks og 80'er-vibes.

"Kollektionen handler for mig om at udforske, rejser og frihed," siger Gitte Wetter, der er designchef for Samsøe Samsøe, i en pressemeddelelse.

"Den frihed, vi alle har savnet det seneste år, og de rejser, som vi vil være i stand til at gøre snart igen. De nye relationer, vi vil få, og jagten på det nye, har vi alle længtes efter. Jeg ville virkelig gerne bringe følelsen af ​​positivitet og længslen efter sommer, og med farverne og silhuetterne i denne kollektion, tror jeg, vi har opnået det," fortsætter hun.

Kollektionen kan købes fra 13. januar.

Modeuge soulland 22.jpg

Copenhagen Fashion Week klar med det fulde AW22-program

Om knap en måned finder den københavnske modeuge atter sted, og selvom coronarestriktioner besværliggør begivenheden, bliver det et line-up af overvejende fysiske shows.

Copenhagen Fashion Week kan nu afsløre den fulde AW22-kalender, og efter planen vil 20 af de i alt 31 tilmeldte brands afholde et fysisk show, ni brands viser deres kollektioner digitalt, mens to brands vil kombinere en digital visning med et fysisk event.

Blandt de deltagende brands er fx (di)vision, Wood Wood, Henrik Vibskov, Soulland og Mark Kenly Domino Tan.

Vinterens modeuge i København afholdes 1.-4. februar. Du kan se hele programmet her.

Levis beams denim 22.jpgLevi's og Beams går bredt

Vi har allerede nævnt Beams' samarbejde med Clarks, men det er ikke det eneste collab, som japanerne kan præsentere denne uge. For tredje gang i Beams' historie lancerer de nemlig en kollektion sammen med Levi’s.

I 2019 lavede man kollektionerne 'The Inside Out' og 'Half & Half', og nu er man ude med kollektionen 'Super Wide' for SS22.

Som navnet fortæller er det en kollektion med brede silhuetter, hvilket også afspejler den modetendens, man har set de seneste sæsoner. Det er slut med skinny jeans.

Man har gjort modellen '501® XX', der stammer fra 1950'erne, bredere, og det samme gælder denimjakken 'LOT 506XX'.  Der er også lavet en hvid oversized T-shirt.

Du kan købe tøjet her.