Få kommercielle mærker er mere hypede end Tesla.

Det er vel kun Apple, der reelt kan konkurrere med den rockstjerneagtige status, de amerikanske elbiler nyder godt af. Derfor har end ikke massive forsinkelser og anden modgang formået at dæmpe forventningerne til Model 3, Teslas svar på en BMW 3-serie. Med startpriser under 500.000 kroner har den om nogen chancen for at blive bilen, der for alvor demokratiserer mærket. Før var Tesla kun for de rige, nu kan middelklassen også være med.

Det store spørgsmål er så selvfølgelig, hvad man får for pengene, hvis man bytter sin Passat ud med en Model 3. For det første får du en meget anvendelig elbil. Rækkevidden går op til 530 kilometer, og selv om Model 3 er mindre end en Model S, så er det stadig en rummelig bil til fem mennesker.

Det flade gulv giver ekstra plads på bagsædet, og med et lille bagagerum foran og et stort traditionelt bagtil kommer du heller ikke til at mangle plads der. Til gengæld er adgangen en smule besværlig, da bagsmækken hæfter relativt lavt og ikke helt oppe ved taget som på en hatchback. Det skyldes primært det lange elegante glastag, der løber fra forruderammen og hele vejen til bagsmækken. Jeg havde ellers næsten afskrevet Tesla som design-brand efter introduktionen af den uskønne Model X, så det er dejligt at se æstetikken slå praktikken på det punkt, omend konstruktionen virker lidt dum.

1_Model 3 Performance - Red Above Tarmac.jpg

Nu vi er ved designet af Model 3, så slår den Model X på alle punkter, men omvendt er den stadig ikke i nærheden af at vinde en skønhedskonkurrence mod Model S. I hvert fald ikke udvendigt hvor formen vækker associationer til en computermus. Især den helt glatte front er lidt konturløs, men alt i alt ser bilen anstændigt godt ud.

Indvendigt er Model 3 derimod gennemført elegant. Samtlige funktioner er flyttet over på en iPad-lignende skærm, der er monteret horisontalt over midterkonsollen. Derudover er der to knapper på rattet, and that’s it. Resten af instrumentbordet er 100 procent rent og løber som et vandret panel i hele kabinens bredde. Det ser super pænt ud. Omvendt kræver det også, at du investerer ekstra tid i at blive fortrolig med menuen, samtidig med at det tager din opmærksomhed fra trafikken, hvilket altid er en anke herfra.

Model 3 er forberedt til at være selvkørende på niveau fem, hvilket vil sige meget selvkørende. Her og nu er den begrænset til niveau to, så den holder sig indenfor loven, men auto-nomiteten betyder blandt andet, at bilen har kameraer til alle sider. Dem bruger den til konstant at give dig et overblik over medtrafikanterne.

Samtidig giver det dig mulighed for at betjene mange funktioner og dele bilen via en app. Fx kan du varme bilen op på forhånd og på den måde reducere dens strømforbrug. Eller du kan låse bilen op, hvilket ellers sker med et lille nøglekort, som du holder op mod en sensor på b-stolpen – lidt som på et hotelværelse.

1_Model 3 - Interior Dashboard - Head On.jpg

Gadget-fans vil i det hele taget stortrives i Model 3, der præcis som Model S og X bliver opdateret løbende, så din Tesla måske har lært nye ting, når du sætter dig ud i den om morgenen. Et sympatisk princip på et marked hvor konkurrenterne tager penge for at frigive udstyr og hestekræfter, som allerede ligger i bilen.

Apropos hestekræfter så er Teslaens glansnummer stadig de uanstrengte accelerationer. Hurtigste udgave bruger 3,5 sekund fra 0-100 km/t, og dermed er den et nøk langsommere end den hurtigste Model S. Til gengæld har Model 3 kortere akselafstand og lavere vægt, hvilket virkelig bidrager positivt til køreoplevelsen.

Med omtrent 1.800 kilo opleves vægten ikke som et problem, og det er noget nyt, når vi taler elbiler. Styretøjet er til den neutrale side, men trods alt præcist og bilen balancerer sig i det hele taget lækkert, når man kaster den gennem en serie sving. Den har stadig ikke samme finesse som en BMW, men den er sjov, komfortabel og overrumplende hurtig. Eneste indvending er den meget hårde affjedring, som nok også skal tilskrives testbilens 21 tommer store fælge.

Dermed efterlader Model 3 indtrykket af et vellykket næste skridt – ikke bare for Tesla, men for elbiler som sådan. Trods den lavere pris er den faktisk mere lækker indeni end sine storesøskende, og samtidig føles den mindre amerikansk. Det er den mest adrætte elbil, jeg endnu har kørt, takket være den beherskede vægt. Kan Tesla levere bilerne, bør den blive en stor succes. ■

Tesla Model 3 Dual Motor Performance

Motor: To elmotorer

Hestekræfter: 265

Tophastighed: 250 km/t

Acceleration: 0-100 km/t på 3,5 sek.

Pris: Testbilen koster 581.724 kr. Model 3 Dual Motor fås fra 470.000 kr.

Karakter: 5/6