Ford T Patrouille-vogn, sort
Frederiksberg Politi

Politiet har alle dage haft en forkærlighed for Ford. Nu var der heller ikke så mange andre mærker at vælge mellem tilbage i 1917, men mon ikke det mondæne Ford-navn allerede dengang emmede af småborgerlig glæde ved lov, orden og materiel ­fremgang. Det var politiet på Frederiksberg, der tog beslutningen efter at have opgjort forbruget af ­drosker det foregående år til at omfatte vanvittige 962 ture til svimlende 1.443 kroner. Selve bilen er der ikke så meget at sige om, men alene friheden ved at have en bil vakte hurtig så stor glæde, at endnu en bil blev bestilt.

Graham-Paige 827
Københavns Politi

I 1920’erne vandt bilen for alvor udbredelse. Dermed blev der også brug for færdselslov og hastighedskontrol. Til det formål anskaffede Københavns Politi sig den hidtil kraftigste politibil, en Graham-Paige med otte cylindre, 120 hestekræfter og kaleche – joh, det rullende politi var kommet i Karl Smart-alderen og benyttede bl.a. nyanskaffelsen til at køre ­fartsyndere op.

Diverse Ford og Chevrolet-modeller.
Dansk Politi

Trods verdenskrig og rationaliseringer fortsatte bilen sin udbredelse gennem 1930’erne og 40’erne. En opgørelse fra september 1944 viser, at dansk ­politi i alt råder over 103 Chevrolet’er, 62 Ford-modeller og 108 Opel’er.

Citroên HY
Dansk Politi

I 50’erne får dansk politi den første model, som for alvor vil stå klart i erindringen hos mange. Det ­legendariske salatfad i bølgeblik, som helt frem til 1970’erne bliver brugt til bl.a. fangetransport. Lur os om ikke Egon Olsen har siddet bag i Citroên HY, som bilen rettelig hedder.

I praksis er der tale om en slags forvokset 2CV med paraplygear, så ­samtidig markerer bilen det mest venstreorienterede og hippie-agtige bilvalg fra politiets side nogensinde. Lidt langt hår kan der trods alt godt være i en ­politikasket.

Ford Taunus
Dansk Politi

Gennem 1960’erne er det især de europæisk producerede biler, der finder vej til politiets garager. Ikke mindst den mondæne mellemklassebil Ford Taunus er populær. Først det såkaldt flyvende tæppe T17, men siden også den elegante 20M, der ofte sås med signaturlakeringen i hvid og sort. Til ­hundepatruljerne var Volvo PV544 derimod det naturlige valg – villa, Volvo og vovse-klichéen er ikke kommet ud af ingenting.

1972 Ford Mustang convertible
Dansk Politi

Ford, Volvo og VW lagde fortsat karrosseri til det fleste sort-hvide politi-lakeringer i 1970’erne, men samtidig var det en flamboyant periode for politiets vognpark. Måske blev der set lidt rigeligt mange tv-krimier på aftenvagterne, for i 70’erne indførtes den såkaldte Kojak-sirene som erstatning for det klassiske bah-buh-horn. Samtidig anskaffede færdselspolitiet sig to åbne Mustangs til at indfange fartsyndere med. Senere blev også Ford Capri en populær politibil. Mon ikke der har siddet en ordentlig larve af et overskæg bag rattet.

Opel Rekord
Dansk Politi

Med fattigfirserne blev der skruet ned for ekstravagancen og sadlet om til noget så gabende fornuftigt som en Opel Rekord. Med sin ofte ensfarvet hvide lakering kan den ses i mange af periodens danske kriminalfilm og serier. Drejer det sig om en overvågning, rulles den anonyme topmodel Ford Scorpio ud af garagen.

Ford Sierra
Dansk Politi
Første generation af Ford Sierra var tæt på at være for grim eller mærkelig til poltiet, men da den mere moderate efterfølger kommer, køber politiet stort ind. Med sine 120 hestekræfter havde 2-liter-versionen, hvad der skulle til for at løse opgaverne på landevejen, hvor den senere i 90’erne bliver erstattet af Mondeo, som politiet både køber både i sedan og stationcar-versioner.

Skoda Superb
Sydøstjyllands Politi

I nullerne blandede politiet Ford-modellerne med politibiler fra Opel, Peugeot og flere andre mærker. Mest iøjnefaldende var dog flagskibet fra Sydøstjyllands Politi.

Her havde man hurtigt fortrængt firsernes Skoda-vitser og investeret i en firehjulstrukket Skoda Superb med 3,6 liter V6 motor og 260 hestekræfter. Den stærkeste danske politibil nogensinde, men også dyr i drift. Så når du ser en Skoda fra politiet i dag, er det typisk med mere beskeden motor og som regel en civil politibil.

VW Touran 2.0 TDI
Rigspolitiet

VW Passat er blevet en populær politibil, og samtidig har Mercedes C-klasse vundet indpas hos den del af korpset, der kan holde fast i rattet selv med strittende lillefinger. Mest bemærkelsesværdig er dog indkøbet af familiebilen VW Touran, der bruges som stor patruljevogn. Hvordan de bandekriminelle skal mobilisere respekt for politimænd i et familieakvarium, henstår i det uvisse.

LÆS OGSÅ: Christian Grau: "Det er noget af det mest vellykkede, Mercedes har tegnet i årevis"

LÆS OGSÅ: Se Nikolaj Stokholms biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Nu kan du købe O.J. Simpsons flugtbil