Grau anmelder den nye Tesla: ”Du bør advisere eventuelle passagerer, før du hakker speederen i bund” scroll-down

Grau anmelder den nye Tesla: ”Du bør advisere eventuelle passagerer, før du hakker speederen i bund”

Trods sine mere end 10 år på markedet står Tesla Model S stadig skarpt. Især hvis du vælger den vanvittige Plaid-version med 1.020 hk. Christian Grau har kørt den elektriske raket.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

Det lyder søvndyssende – Plaid – men Teslas overmotoriserede topmodel er faktisk alt andet. Med 1.020 hestekræfter er den det barnligste, Tesla er kommet op med siden saksedørene på Model X, og måske er det lige, hvad Tesla trænger til, nu hvor der er gået priskrig og folkevogn i Model 3 og Y. Samtidig er det en tilbagevenden til Teslas signaturfeature: acceleration. 

Det var den egenskab, der betog hele verden, da Tesla først lancerede Roadster og siden Model S. Det var sådan, Elon Musk fik knyttet noget prestige til det at køre grønt, og netop den indgang har været Teslas geniale nøgle til bilmarkedet. Start med at sælge til de rige og kendte, så skal vi andre wannabes nok følge med.

Resultatet er et brand, der er mere værd end konkurrenterne tilsammen, og som efter at have haft markedet for sig selv som pionerer nu (undskyld udtrykket) disrupter hele bilbranchen ved at dumpe priserne i en grad, så især de billige bilmærker må rive sig i håret. Hvem gider at købe en kinesisk elbil, ingen havde hørt om for et kvarter siden, hvis du kan få en Tesla med længere rækkevidde og hurtigere ladetid for 25.000 ekstra?

Udfordringen er selvfølgelig at bevare sin status som et premium brand, og det er nok ikke mindst i det lys, at Plaid-versionerne af Model S og X skal ses. Førstnævnte har desuden over 10 år på bagen, så noget skal der under alle omstændigheder ske.

Samtlige konkurrenter ville for længst have lanceret en helt ny afløser, men hos Tesla har man tilsyneladende valgt at gå evolutionens vej med markante forbedringer i det velkendte format. Ikke ulig Porsches omgang med 911, men endnu mere subtilt. Hvis udgangspunktet er bæredygtighed, så giver det også god mening ikke at brænde hele landsbyen ned hvert syvende år (for nu at ride disruption-hesten helt i hegnet), men i stedet genbruge og bygge videre.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, Tesla og Anmeldelser