Johan Bülow er født i Svaneke i 1984 og har en handelseksamen fra Niels Brock. Allerede som 14-årig drev han sin egen kiosk, og som 23-årig i 2007 stiftede han Lakrids by Johan Bülow. I 2016 solgte han aktiemajoriteten til en svensk kapitalfond for et trecifret millionbeløb.

1995 Citroen AX, bordeaux 

Læser på Handelsskolen på Bornholm.

Af alle farver var den bordeaux og træt hele vejen rundt, altså virkelig træt. Om det var 1,0 eller 1,1, husker jeg ikke, men den havde 60 hestekræfter, og det var i underkanten. Når jeg kigger på den i dag, synes jeg egentlig, at dens facon er meget fin, men dengang drømte jeg jo bare om en Saxo – det var ligesom next level, syntes jeg.

Min farfar var i øvrigt noget af en bilkonge på Bornholm. Han havde et stort Citroën-værksted og sværgede til det mærke. Det var ikke derfor, jeg lige fik en AX, men det spillede da ind.

Den kostede 8.000 kroner, og jeg havde kun 4.000, så jeg fik min stedfar til at delfinansiere den mod, at vores barnepige også kunne bruge den. Det endte desværre også med at blive bilens skæbne, idet hun totalskadede den efter et års tid. Heldigvis var det kun bilen, der kom til skade.

2000 Mercedes Vaneo, sølvmetallic, på gule nummerplader.

Stifter Lakrids by Johan Bülow.

Den næste bil kom først et par år senere, da jeg var ved at starte forretningen sammen med min nuværende kone. Min onkel havde et bolsjekogeri, som gik ret godt. Jeg undrede mig over, at der ikke var nogen, der havde løftet premium-delen af lakrids. Og så gik vi ellers i gang.

Vi fik et godt tilbud på en Mercedes Vaneo, fordi min onkel skulle af med den. Utrolig grim bil, altså. I mit slæng på Bornholm havde vi sådan en ting med at lave vores egne ord. Fx brugte vi ordet ’shalles’ om sådan en virkelig bondsk idiot-type. Min Vaneo var shalles, det var der enighed om, men vi kunne få den 20.000 kroner under markedspris, og vi skulle bruge en bil.

2007 Mercedes Vito, hvid

Driver og udvikler Lakrids by Johan Bülow.

Vaneo’en spillede en stor rolle i den periode, men den var upålidelig, og når den stoppede, stoppede alt. Jeg kunne ikke komme rundt med varerne, og alt var lort. Til sidst kørte jeg den op til Mercedes for at bytte den til en anden kassevogn. Vaneo’en var syltet ind i sirup og godt slidt, så det kunne ikke blive til mere end en helt skrabet, low cost Mercedes Vito. Men den var ny og god, og den fungerede som mit andet kontor i to år, præcis som Vaneo’en havde gjort det før den.

2006 Mini Cooper S, rød cabriolet.

Driver og udvikler Lakrids by Johan Bülow.

De første år lavede vi ikke andet end at arbejde. Altså vi knoklede. Jeg stod op halv fem hver morgen, og ofte sov jeg på en luftmadras ude på fabrikken. Jeg gav mine 20’ere til arbejdet, kan man sige, så for at mærke det lidt, købte jeg min første joyride. Jeg havde prøvekørt min vens Mini, og så faldt jeg for den og købte en åben Cooper S med Works-tuning.

Jo længere man kommer frem i livet, jo mere står det klart, at de, der altid har travlt med at fortælle, hvor gode de er, sjældent kan noget, og at de, der holder sig lidt tilbage, ofte er sindssygt dygtige. Sådan var det også lidt med den Mini.

2002 Range Rover Voque, sort

Driver og udvikler Lakrids by Johan Bülow.

I 2012 blev Sarah gravid, og der stod vi med en lejlighed på fjerde sal og en Mini Cabriolet på gaden. Jeg tænkte: Fuck, jeg har syv måneder til at få eksekveret den her bolig og finde en ny bil. Først købte vi et hus på Frederiksberg, men det skulle have den store tur, så vi boede i månedsvis på Hotel Stay.

Jeg fandt en brugt Range Rover, og det hele endte så mirakuløst, at da babyen skulle hjem fra hospitalet, stod huset klar, og jeg kunne hente dem i bilen. Det var altså også en fed bil. 10 år gammel, men pålidelig og luksuriøs. Faktisk gav jeg den videre til min mor, da vi skilte os af med den, så den er stadig i familien.

2014 Mercedes G350 D Bluetec, sort

Driver og udvikler Lakrids by Johan Bülow.

Vi skulle have barn nummer to, og Sarah havde brug for sin bil. Det eneste, der duede for super-iraneren, som jeg kalder hende, var en Geländewagen. Jeg vidste, at den ikke var billig, men jeg havde ingen idé om, hvor dyr den var. Set i forhold til Range Roveren er den bagud på mange parametre – den er mindre komfortabel, den er mindre luksuriøs, og alligevel har den noget, som gør, at jeg bedre kan lide den.

Den er så underspillet og alligevel ikonisk og så rockstjerneagtig. Den kommer frem overalt, den kan alt. Vi har den endnu, og jeg kommer til at have sådan en nogle gange i løbet af mit liv, fordi den er så vild.

2013 Audi R8, hvid

Sælger en del af virksomheden til en svensk kapitalfond.

Nu begyndte de sjove biler at komme. Jeg fik tilbudt en Audi R8, og vi havde jo en stor bil til alt det praktiske, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt at prøve. Det var også en fed følelse og en god belønning for det hårde arbejde. Jeg elskede at give mine venner og familie en tur i den og nyde deres reaktion, men til mine behov og mit temperament var den skudt lidt over mål.

2014 Porsche 911 Targa 4S, sort

Direktør og medejer i Lakrids by Johan Bülow.

Min næste bil var en Porsche 911 Targa 4S, som jeg stadig har i dag. Dén kan du køre i hver dag. Der er næsten altid to børnesæder i den, og vi har været på Bornholm i den med hele familien. Det er for mig den perfekte blanding af en sportsvogn og noget, der kan bruges. Targa har også lige kanten – jeg har altid været vild med de gamle Targa’er, og den her ligner dem lidt.

LÆS OGSÅ: Her er Jonas Schmidts biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Se Jacob Riisings biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Her er politiets auto-CV